Producten op basis van soja staan steeds meer in de belangstelling. Velen zijn immers op zoek naar plantaardige variaties op zuivel. De consument
die sojaproducten of andere plantaardige voedingsproducten in huis haalt, wil tegenwoordig ook buitenshuis voor deze plantaardige variaties kunnen kiezen. Maar waarom zijn deze producten nog nauwelijks in horecazaken en andere out of home shops verkrijgbaar? Uit een onderzoek in de UK is onlangs gebleken dat 65% van de ondervraagde horecabedrijven wel degelijk behoefte heeft aan een alternatief voor zuivelproducten als toevoeging aan het koffieassortiment*.
*Verantwoord en bewust*
Een verantwoorde en bewuste levensstijl is niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Mensen kiezen er bewust voor om méér plantaardig en minder dierlijk te eten omdat ze lactose-intolerant zijn, denken aan het milieu of gewoon omdat ze het lekker vinden.
*Plantaardige variaties op zuivel in horeca*
Plantaardige variaties op melk, yoghurt, kookroom of desserts zijn alom vertegenwoordigd in de Nederlandse supermarkten. In lunchrooms, cateringbedrijven en koffiebars zijn deze plantaardige variaties op zuivel echter nog nauwelijks verkrijgbaar. Dit terwijl uit een onderzoek in de UK blijkt dat 65% van de ondervraagde horecabedrijven wel degelijk behoefte heeft aan een alternatief voor zuivelproducten, als toevoeging aan hun koffieassortiment*.
*Plantaardige variatie*
61% van de ondervraagde (horeca)bedrijven in de UK zegt dat zij geen plantaardige producten aanbieden omdat hier weinig vraag naar is. Echter is gebleken dat wanneer deze producten wel worden aangeboden, de consument bewust wordt van zijn behoefte om ook buitenshuis voor een plantaardige variatie op zuivel zal kiezen.
*Voor professionals*
Alpro vervult deze behoefte door een reeks producten aan te bieden voor professionals. Alpro werkt momenteel samen met koffieketens als Starbucks, Doppio Espresso, Micaffè en Coffee Company. In vestigingen van deze ketens biedt Alpro plantaardige variaties op melk aan in warme dranken (zoals lattes, cappuccinos etc.) Daarnaast kunnen bezoekers van deze horecazaken ook koude dranken (bijvoorbeeld iced coffees en smoothies), die gemaakt zijn op basis van Alpro producten, bestellen. Koffiebars die gevestigd zijn in diverse universiteiten in Nederland, waaronder de Universiteit Leiden, tonen ook steeds meer interesse om plantaardige variaties op melk te serveren.
*Breed aanbod plantaardige variaties op zuivel*
Alpro heeft al 30 jaar lang een pionier-rol in de ontwikkeling van lekkere plantaardige producten die goed zijn voor mensen en planeet. Het assortiment van Alpro is in de afgelopen jaren sterk uitgebreid van producten op basis van soja naar Alpro drink op basis van amandel, hazelnoot, rijst, haver en koksnoot, desserts en plantaardige variaties op yoghurt. Deze producten worden ook aangeboden op de foodservicemarkt.
* Bron: Alpro Foodservice Research Project in de UK, uitgevoerd door Torch, 2014.
Meer plantaardige producten in horeca
1 december 2014