Een ruime meerderheid van de Nederlandse hotels ondervindt een krappe liquiditeit of verwacht op korte termijn problemen met de liquiditeit te krijgen.
*Actie ondernemen*
Uit jaarlijks onderzoek van KPMG onder bijna driehonderd Nederlandse hotels in het drie-, vier- en vijfsterren segment blijkt dat 65 procent van de hotels op dit moment actie onderneemt om een ruimere kaspositie te creëren.
*Verbeteringen uitstellen*
Om de liquiditeit te verbeteren kiezen de hotels er in het algemeen voor om investeringen en onderhoud uit te stellen, hotelgasten vooruit te laten betalen, debiteurentermijnen strakker te hanteren, meer aandacht te besteden aan omzetverhoging en het personeelsbestand te verkleinen.
*Spannend jaar*
ÂDe onder druk staande resultaten en de matige liquiditeit zorgen ervoor dat 2012 voor veel hotels een spannend jaar zal wordenÂ, zegt Jos Sweers, partner bij KPMG en verantwoordelijk voor de hotelbranche.
*Hogere eisen banken*
Sweers: ÂAls sprake is van (her)financiering, dan zullen banken terughoudend zijn en hogere eisen stellen aan de inbreng van eigen vermogen, rendement, locatie, en branding van het hotel. Zowel de noodzaak tot (her)financiering als de noodzaak om te investeren in reserveringssystemen, sales- en marketingprogrammaÂs, IT en ontwikkelprogrammaÂs voor het personeel zal ertoe leiden dat steeds meer hotels aansluiting zullen zoeken bij een gerenommeerde hotelketen. Alleen hotels met een unieke locatie en/of gebouw en service zullen goed zelfstandig kunnen blijven opereren."
*Verkeerde focus*
Sweers: ÂHet is van groot belang dat hotels in economisch slechte tijden zoÂn 70 procent van hun energie richten op het verhogen van de omzet en de winstmarge en 30 procent op het verlagen van de kosten. Helaas wordt de focus vaak teveel op het verlagen van de kosten gelegd.Â
~Frank Lindner~
Meerderheid hotels kampt met krappe kas
30 mei 2012