Veruit de meeste Twitter-hulpverzoeken over reizen en toerisme gaan over het plannen van een trip en activiteiten die men tijdens de reisperiode wil ondernemen. Iets meer dan een derde
van de twitteraars vertrouwt bij de keuze van een bestemming op het eigen netwerk. Een kwart gebruikt Twitter als hulp bij de logistiek van hun reisplannen, zoals het kiezen van het hotel en het berekenen van de reiskosten.
*Hulpverzoek aan pro's*
Uit internationaal onderzoek is naar voren gekomen dat een derde van de geanalyseerde tweets zich rechtstreeks richt tot toerisme- en reisprofessionals uit de hotellerie, bij luchtvaartmaatschappijen en van touroperators. Het gaat hierbij vooral om hulpverzoeken. Verzoeken voor noodhulp blijken echter zeer zeldzaam. Ook komen er weinig verzoeken binnen met betrekking tot het visum, geld, de bagage of het in contact willen treden met een ambassade. 7 procent van de verzoeken gaat over het terugvragen van geld voor een vliegticket.
Het onderzoek naar vragen over reizen op Twitter, '#HELPME', is uitgevoerd door Allianz Global Assistance. Voor het onderzoek zijn meer dan 25.000 tweets verzameld.
*Meest gestelde vragen:*
*1.* Activiteit zoeken.
*2.* Advies vragen tijdens de planning van de reis.
*3.* Hoe krijg ik mijn geld terug voor een vliegticket?
*4.* De weg vragen.
*5.* Slaapplaats vinden.
*6.* Wisselkoersen.
*7.* Wat is er vanavond te doen?
*8.* Een hotel vinden.
*9.* Een bestemming uitzoeken voor de volgende reis.
*10.* Het eeuwige visumprobleem.
"Frank Lindner":mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl
Meeste reis-tweets: 'Wat is er te doen?'
28 juni 2013