Mehrsa Ghadiri, in 2021 door de AF&BM verkozen tot F&B Professional of the Year, is de gloednieuwe columniste van Hospitality Management. Maandelijks deelt de F&B-manager van het INNSiDE by Meliá hotel aan de Amsterdamse Zuidas haar visie op de hotellerie in het algemeen en de F&B-sector in het bijzonder. In deze eerste column stelt ze zich voor.
Afgelopen week liep ik weer eens door de lege straten van Amsterdam waar het normaal gesproken wemelt van wandelende mensen en fietsers. Ik wilde even een rondje lopen en nadenken over hoe ik mezelf ga presenteren als de nieuwe columniste van Hospitality Management, want het is lastiger dan ik had gedacht. Maar het enige waar ik aan kon denken is dat dit als een droom blijft voelen, het is zo mooi en betoverend en tegelijkertijd eng en zorgwekkend.
Ik weet het nog als de dag van gisteren dat ik als klein meisje met mijn ouders langs de Zuidas reed, en dat ik dacht: ‘op een dag zal ik in een van deze torenhoge gebouwen werken…’. En zo zie je maar, achttien jaar later heb ik de kans gekregen om een hotel te openen aan de Zuidas met een prachtige skybar op 65 meter hoogte, waar ik nu heerlijk van het uitzicht geniet terwijl ik deze column aan het schrijven ben. En toch zit het ergens ook niet lekker. Want we zitten weer eens middenin een lockdown en ach, wat mis ik het toch… Een volle bar en vol restaurant, het team lekker bezig zien zijn, het gelach van onze gasten horen, terwijl aan de ene kant wordt gekookt en aan de anderen kan de bartenders heerlijk drankjes aan het voorbereiden zijn… Want laten we eerlijk zijn: daar halen we toch onze energie vandaag? Tenminste ik wel.
Bij mij is de liefde voor het vak vroeg begonnen. Na schooltijd en in het weekend werkte ik in een Bed & Breakfast op Terschelling. Ik vond het heerlijk om met de gasten gesprekken te voeren en te helpen waar ik kon. Daarnaast heb ik een Iraanse afkomst en je kan veel zeggen over ons, maar we staan bekend om onze gastvrijheid. De keuze voor mij was al snel gemaakt: ik ga Hospitality Management studeren. Voor mijn stage bij hotel The Jefferson in Washington DC, ben ik naar de Verenigde Staten verhuisd om in het front office team aan de slag te gaan, maar op de tweede dag kwam de F&B-directeur naar mij toe en zei: “Jij hoort in de F&B-afdeling thuis, daar ga ik voor zorgen.” En zo ben ik aan de slag gegaan als ‘assistant F&B-manager’ in het beste hotel van Washington DC. Hier is mijn passie voor het vak alleen maar gegroeid en wist ik dat ik niks anders meer wilde doen.
Nu, jaren later, heb ik een aantal projecten mogen oppakken als F&B-manager en probeer ik op dezelfde manier mijn passie over te brengen aan het team en de verbinding te zoeken met mijn gasten. In deze moeilijke tijden is dit belangrijker dan ooit tevoren. We zijn zoveel meer dan alleen een plek om even wat te eten en te drinken. Al het harde werken heeft zijn vruchten afgeworpen afgelopen jaar, want zo heb ik de titel ‘F&B professional 2021’ gewonnen en mag ik vanaf nu mijn ervaringen met jullie delen. Daar heb ik erg veel zin in! Ik ben super trots op onze mooie industrie en wens iedereen veel sterkte toe de komende tijd, blijf gezond, sterk en hou vol!
Over Merhsa Ghadiri
Mehrsa Ghadiri is F&B-manager bij het in 2021 geopende INNSiDE by Meliá in Amsterdam. In datzelfde jaar werd ze door de AF&BM verkozen tot F&B Professional of the Year