Afgelopen maand had ik de kans om door Vietnam te reizen. Wat me opviel is de significante transformatie die de F&B industrie ondergaat door de invloed van Gen Z. Vietnam staat bekend om zijn rijke culinaire erfgoed en streetfood-cultuur, maar Gen Z verandert dit.
Deze generatie is opgegroeid in het socialemediatijdperk en dit heeft invloed op hun keuzes. Ze worden aangetrokken tot Instagram-waardige maaltijden en drankjes, waarbij ze niet alleen de smaak, maar ook de esthetiek van hun consumptie prioriteren. De opkomst van visueel aantrekkelijke, kleurrijke dranken en creatief gepresenteerde gerechten in Vietnamese restaurants, is te danken aan Gen Z. Waar je ook loopt, je wordt continu geprikkeld om binnen te lopen. Wat me ook opviel, is dat appartementencomplexen worden omgetoverd tot een horeca 'to-go' plek. Elke verdieping onthult weer een nieuw concept. In een wereld waar de jongere generatie waarde hecht aan originaliteit en een persoonlijke touch, is het geen verrassing dat traditionele ruimtes worden omgevormd tot levendige, culinaire hubs die een scala aan sensaties bieden. Elke verdieping transformeert in een wereld waar de esthetiek en sfeer net zo belangrijk zijn als het eten en drinken. Het is een uitnodiging tot een zintuiglijke reis. Deze trend van 'to-go' ervaringen is ook een slimme aanpassing aan drukke levensstijlen, waarin tijd een kostbaar goed is. Op deze manier bieden horecaspots een efficiënte manier om verschillende culinaire ervaringen te ontdekken, zonder dat men veel tijd hoeft te besteden aan het reizen van de ene naar de andere locatie.
Naast visuele aantrekkingskracht zijn duurzaamheid en gezondheidsbewustzijn top-of-mind. Deze generatie is meer geneigd om zaken te zoeken die biologische, plantaardige en ethisch verantwoorde ingrediënten aanbieden. Het toenemend aantal vegetarische en veganistische restaurants in grote steden is daar een bewijs van. Daarnaast heeft de wereldse blik ze avontuurlijker gemaakt in hun smaakvoorkeuren. Ze willen meer experimenteren met internationale keukens en fusiongerechten. Veel hippe restaurants bieden diverse culinaire ervaringen; van Koreaans en Japans tot Mexicaans en Italiaans.
Het is duidelijk dat de F&B-sector in Vietnam niet alleen luistert naar de wensen van Gen Z, maar ook actief inspeelt op hun voorliefde voor innovatie en hun constante zoektocht naar nieuwe, spannende ervaringen. Terwijl deze generatie de markt blijft beïnvloeden zien we waarschijnlijk meer van dergelijke creatieve ruimtes ontstaan, die de grenzen van traditioneel dineren verleggen en de manier waarop we denken over eten en drinken blijven uitdagen.
Over Mehrsa Ghadiri
Mehrsa Ghadiri is F&B professional en hotel operations manager bij The Diamond Amsterdam. Lees hier haar andere columns.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.