Mens, Bedrijf & Visie: Sjuk Akkerman (ING)

Auteur: David Bakker
2 april 2021
Mens, Bedrijf & Visie: Sjuk Akkerman (ING)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal.

In deze aflevering een gesprek met Sjuk Akkerman, Sector Banker Leisure namens de ING. Akkerman heeft jarenlange ervaring in de financiële sector en de horecabranche.

MENS

Hoe is uw carrière tot stand gekomen?

“Na mijn studie Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen ben ik vrij snel aan de slag gegaan binnen de financiële dienstverlening. Ik begon als zakelijk accountmanager bij ABN AMRO waar ik veel klanten uit de horeca hielp. Sinds april 2018 ben ik Sector Banker Leisure bij ING en vanuit die rol volg ik de trends en ontwikkelingen en spreek ik regelmatig mensen in de sector. De branche heeft een bepaalde dynamiek om zich heen waar ik gecharmeerd van ben.”

Wat betekent de horeca voor u?

“Op dit moment mis ik het natuurlijk. Een ontzorgd weekend weg of ontspannen dineren. We maken wel gebruik van de bezorgservices, maar dat heeft niet de charme van het uit eten gaan. De horeca betekent voor mij ontspannen met familie en vrienden.”

Hoe vaak bezoekt u zelf de horeca?

“In normale tijden regelmatig, maar nu wordt dat beperkt. Ik ben graag te vinden in Café Goos aan het Maasplein in Amsterdam-Zuid. Een gezellig en gezinsvriendelijk restaurant.” 

BEDRIJF

Hoeveel mensen werken er binnen de afdeling?

“We werken met 14 mensen op de afdeling Sector Banking. Dat doen we vanaf halverwege maart 2020 vanuit huis. We werken met Microsoft Teams en met alle digitale hulpmiddelen houden we contact, ook met borrels. Het thuiswerken is soms lastig en uitdagend met een gezinsleven, maar heeft ook zijn voordelen op het moment dat de kinderen niet naar school konden.”

Met welke afdeling wordt er intensief samengewerkt?

"Samen met het Economisch Bureau van de ING doen we onderzoek naar verschillende economische sectoren. De uitkomsten van de onderzoeken delen we met klanten, media en collega’s."

VISIE

Hoe kijkt ING naar de toekomst van de horecabranche?

“Het einde van de coronacrisis lijkt in zicht te komen. Het vaccinatieproces is ingezet en wij verwachten als bank dat de omzet van de horeca in 2021 ongeveer 35 procent hoger ligt dan in 2020. Dat cijfer is natuurlijk ook afhankelijk van hoe snel de coronamaatregelen worden opgeheven. We hebben in het derde kwartaal van 2020 gezien hoe snel de branche weer op kan veren.” (Het CBS becijferde dat de omzet van de branche in Q3 in 2020 ruim honderd procent hoger lag dan in Q2 van datzelfde jaar, red.). “We zijn voorzichtig positief over het herstel van de branche dit jaar. Hoe de branche zich verder gaat ontwikkelen de jaren daarna, is lastig te voorspellen. Het herstel voor hotels, en dan met namen in de grote steden (met Amsterdam voorop) , zal een langere tijd in beslag nemen. Eerst zal de binnenlandse leisure gast terugkomen, dan de internationale leisure gast en als laatste de zakelijke reiziger.”

Vanuit Koninklijke Horeca Nederland en Grolsch is er kritiek op de banken. Zij vinden dat de banken te streng zijn voor de horecaondernemers. Hoe kijkt de ING naar die kritiek?

“Het is zowel in het belang van de klant als van de bank dat bedrijven deze vervelende periode overleven en na het wegvallen van de maatregelen hernieuwde levensvatbaarheid kunnen laten zien. We doen er dan ook alles aan om, in het bijzonder de zwaar getroffen bedrijven, zo goed mogelijk te helpen tijdens deze zware periode. Praktische voorbeelden hiervan zijn het op maat faciliteren van een tweede betaalpauze of een aanvullende financiering. Zo hebben we al veel ondernemers kunnen helpen met de genoemde voorbeelden in aanvulling op het steunpakket van de overheid.”

“Aanvullende financiering verstrekken is helaas niet altijd een passende en verantwoorde oplossing voor de situatie van onze klant. Door de langere duur van de crisis zien we dat er bedrijven zijn waarvan de financiële situatie sterk is verslechterd, zo ook in de horeca wat één van de hardst geraakte sectoren is. We blijven daarom juist bij horecabedrijven kijken wat we kunnen doen voor onze klanten, weliswaar op een verantwoorde en toekomstbestendige manier. Zoals ook benoemd door de andere banken is een bedrijf dat haar schulden niet meer kan terugbetalen niet geholpen met nog meer schuld. Als er redelijkerwijs, mede op basis van (historische) financiële kerngetallen, verondersteld kan worden dat het bedrijf het aanvullende krediet niet kan terugbetalen dan zullen wij het gevraagde krediet niet verstrekken. Wij beseffen ons, temeer in tijden als deze, dat dit vaak niet het gewenste antwoord is maar op langere termijn naar ons inzicht wel de beste keuze voor de specifieke klant. Daarnaast hebben wij de taak om spaargelden die ons zijn toevertrouwd verantwoord uit te lenen.”

Welke blijvende veranderingen laat deze crisis achter?

“Wat we hebben kunnen zien in het afgelopen jaar is dat veel horecaondernemers hun concept en businessmodel onder de loep hebben genomen. Een logisch vervolg daarvan is dat de afhaal- en bezorgmarkt als businessmodel werd opgenomen bij bedrijven die dat nog niet hadden. In gesprekken met onze klanten horen we dat er ondernemers zijn die na de COVID-crisis afhalen en bezorgen blijven doen. De uitdaging die zij nu krijgen is hoe ze dat het best kunnen implementeren in hun onderneming . Wordt er gekozen voor een aparte kaart voor delivery only, met een andere menukaart voor de restaurantbezoeker? We zagen in derde kwartaal van vorig jaar dat horecaondernemers zoekende waren naar hoe ze deze twee modellen het best konden integreren.”

“Deze crisis heeft er ook voor gezorgd dat de digitalisering binnen deze arbeidsintensieve branche is versneld. Met name voor het afhalen en bezorgen biedt het voor gasten meer gemak om digitaal contact te hebben met de horecaondernemingen Veel horecaondernemers hebben zich het afgelopen jaar aangesloten bij verschillen platforms als UberEats, Deliveroo en Thuizbezorgd. Het voordeel is het grote bereik, het nadeel is de afhankelijkheid die daarmee gecreëerd wordt. Bij een eventuele storing van het platform ben je voor de gast onbereikbaar en een ander nadeel aan de verschillende platformen is het afstaan van de data. Ondernemers willen die data in eigen beheer hebben zodat ze hun klanten makkelijker kunnen bereiken.”

En op het gebied van personeel?

“Veel medewerkers hebben de branche verlaten voor een baan in een andere sector, bijvoorbeeld de zorg. Het is de vraag of die terugkeren op het moment dat de horeca open mag. Een gevolg kan zijn dat personeel duurder wordt. Simpelweg omdat er meer vraag dan aanbod is. Aan de andere kant is er ook de verwachting dat de horeca minder banen heeft dan het goede jaar 2019, daarmee is de vraag naar arbeid ook gezakt.”

Maakt u zich veel zorgen over aanstaande faillissementen?

“Als ik naar de cijfers van onze afdeling Bijzonder Beheer kijk (de afdeling waar noodlijdende bedrijven in vallen, red.) is de instroom daar beperkt. Dat komt natuurlijk door het uitstellen van de belastingen, het uitstel van betalingen op leningen en de overige overheidsmaatregelen . Hoe het horecalandschap eruit ziet op het moment dat de steun wegvalt en de belastingen betaalt moeten worden, is op dit moment lastig te voorspellen. Het is natuurlijk ook zo dat ondernemers er zelf voor kiezen om te stoppen met de bedrijfsvoering in plaats van af te stevenen op een faillissement.”

Wordt er een nieuwe koers gevaren binnen de horeca?

“Wat we zien is dat er ontzettend veel van het creatieve ondernemerschap van de ondernemer wordt gevraagd. Afhalen en bezorgen heeft tijdens de lockdown voor omzet gezorgd en er zijn zeker ondernemers die ook na deze crisis door zullen gaan met het afhalen en bezorgen. Er is echter ook een grote groep die weer teruggaat naar ‘traditionele’ horeca. Hotels in het zakelijk segment zullen zich de komende tijd meer op de leisure gast gaan richten.”

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws