De markt voor online hotel-reserveringen wordt geplaagd door merkdiefstal. Gasten boeken zonder het te weten niet bij een hotelmerk maar bij een derde partij die zich op internet voordoet als de hotelonderneming. Deze praktijken kosten hotels wereldwijd 2,2 miljard dollar aan extra commissiegelden, zo blijkt uit onderzoek.
*Hoge commissies*
Gasten die denken bij het hotel te reserveren boeken nietsvermoedend een kamer via een website van een externe partij die zich voordoet als het hotel. Dit bedrijf krijgt of (een deel van) de omzet of het hotel moet hoge commissies betalen voor deze boekingen.
*Afromen*
Misleidende websites zorgen ook dat reizigers terecht komen bij concurrerende bedrijven. Uit onderzoek van merkenrechtspecialist MarkMonitor blijkt dat 580 miljoen reserveringen van potentiële hotelgasten wegvloeien naar reserveringssites en marketingbedrijven. Ook worden er boekingen afgeroomd door concurrenten uit de hotelbranche. Hotelmerken plaatsen advertenties van zichzelf op websites van zoekmachines wanneer de naam van een concurrerend hotel als zoekopdracht wordt ingegeven.
*Sterke groei online reismarkt*
De tijd van het lokale reisbureau en papieren reserveringen is definitief voorbij. Van alle hotelreserveringen wereldwijd nam het aandeel van de online boekingen toe van 33 procent in 2007 tot 40 procent in 2010.
*Adverteren is 'booming'*
Het succes van de online reisbranche wordt getekend door de uitgaven aan online advertenties. Niet minder dan 1,8 miljard dollar wordt er ieder jaar uitgegeven aan adverteren op het internet. Haast de helft wordt uitgegeven aan adverteren op websites van zoekmachines, zo becijfert het Internet Advertising Bureau.
In het onderzoek van MarkMonitor werden de vijf grootste hotelmerken ter wereldwijd, variërend van budget tot luxe, onder de loep genomen.
~Frank Lindner~
Merkdiefstal op internet kost hotels miljarden
24 mei 2011