Heerlijk, eindelijk mag het. Sterker nog, het moet! Er is geen zichzelf respecterende hotelketen meer die niet stevig met modder smijt. Baden in allerlei bagger is de trend van het moment. Je moet wel origineel zijn, ‘er een eigen stempel op drukken’. Wat een heerlijke branche is dit toch. Ze verdienen er nog geld mee ook, en niet te weinig. In de VS worden groeicijfers gerealiseerd van 25% per jaar. Winsten op de spa-, wellness- en fitness-afdelingen groeien met 50%. Van ‘high-end’ spa's wordt gezegd dat ze 30 tot 40 dollar per kamernacht opleveren. GOP wel te verstaan. Nog meer muziek voor hoteliersoren: de spagast is doorgaans weinig prijsgevoelig; een ‘spa’ - of iets wat daar op lijkt - betekent meer gasten, die meer geld uitgeven, met een grotere kans op herhalingsbezoek. Hijg hijg, wat wil je nog meer.
Het zat er al wat langer aan te komen, maar de laatste maanden worden we helemaal overstelpt met ketens die de wellnessbranche hebben ontdekt. Starwood heeft aangekondigd dat wereldwijd in haar hotels de aanwezige faciliteiten sterk zullen worden verbeterd en waar ze nog niet bestaan, worden ze gemaakt. Marriott kon niet achterblijven en bedacht wat nieuws: de fitness wordt de hotelkamer ingebracht! Maak een afspraak en ze rijden de gewenste apparaten en masseurs/masseuses zo bij je naar binnen. Shangri-La lanceert een nieuw spamerk (CHI) en Raffles heeft zijn Amrita Spa omgedoopt tot Raffelsamrita Spa. Om het nog een beetje te kunnen bijhouden heeft de organisatie Leading Hotels of the World, nu ook maar een Leading Spa's of the World opgericht.
Ook mijn branche – de consultancy – vaart er wel bij. Talloze collega’s zijn nodig om de hoteliers er op te wijzen dat je er nog niet bent als je alleen maar een goed wellnessproduct bouwt. Je gelooft het niet, maar er zijn concrete voorbeelden van waar dat – met veel geld – gebeurt en de hotelier verder niets doet met dat thema in de rest van het hotel.
Als je het goed doet, worden natuurlijk de badkamerproducten, maar ook de badkamer en het bed op één of andere wijze door het wellnessthema geïnspireerd. Marketing van het product naar de gasten die een reservering hebben gemaakt, marketing naar de gasten die in huis zijn, marketing naar gasten die er nog helemaal niet aan gedacht hebben om jouw hotel te boeken, et cetera.
Een sterk segment schijnt bijvoorbeeld te zijn: de volwassen kinderen die hun ouders blij verrassen met een voucher voor een weekendje wellness. Dat is nog eens wat anders dan vroeger, waarin een foto van het zwembad genoeg was. Of dat nu tien centimeter diep was of 1.40 m maakte eigenlijk niet uit; het werd uiteindelijk toch niet gebruikt, maar het was belangrijk voor de verkoop. Niet meer zo dus.
We hebben het inmiddels over de tien elementen van de spabeleving: 1. het gebruik van water in al zijn vormen; 2. voeding (ook kruiden en supplementen); 3. beweging (vitaliteit en energie door beweging en fitness); 4. 'touch' (communicatie door aanraken, massage en werken met het lichaam); 5. integratie (van ‘mind, body, spirit and environment’, ja ja); 6. esthetiek; 7. omgeving; 8. culturele expressie; 9. sociale contributie; 10. 'Time, Space, Rythms'.
De uitleg van de laatste vijf begreep ik zelf niet zo goed; kijk maar eens op www.ispaconference.com . Dat is één van de vele spaconferenties die de laatste maanden zijn gehouden. Er zijn nieuwe prijzen bedacht, er wordt onderzoek gedaan en er worden opleidingsinstrumenten ontwikkeld. Kortom: de wellnessindustrie heeft zich krachtig neergezet en is niet van plan te wijken. Maar waar blijven al die ontwikkelingen in Nederland? Waar is de NH Spa, Marriott Spa, Intercontinental Spa en Bilderberg Spa? Toegegeven, de Dorint Spa (wellness heet het daar, geloof ik) is er al langer. Ook zijn er veel ‘saunalandschappen’ die zich op alleen op dagbezoek oriënteren. Een gat in de markt.
Auteur: Ewoud Hoogendoorn
HM302005