%{font-size:14pt}Methodes% In deze aflevering wil ik graag de twee onderzoeks-vragen en de bijbehorende methodes die ik voor mijn onderzoek zal gebruiken aan u voorleggen. Om de twee onderzoeksvragen te kunnen beantwoorden, worden er ook twee verschillende methodes gebruikt.
De eerste onderzoeksvraag is: 'Hoe lang mag een maaltijd volgens Nederlandse bezoekers van een restaurant duren?'
In mijn vorige blog "'Verschilt revenue management per land?'":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/verschilt-restaurant-revenue-management-per-land/ liet ik u al weten dat er al wat onderzoek gedaan is naar restaurant revenue management. Voor de eerste onderzoeksvraag gebruik ik dezelfde methodes die "Kimes, Noone en Wirtz":http://www.palgrave-journals.com/rpm/journal/v1/n3/abs/5170026a.html hebben gebruikt om erachter te komen hoe lang een diner volgens bezoekers van een restaurant mag duren.
*Time Sensitivity Measurement*
De methode die gebruikt wordt, heet TSM oftewel Time Sensitivity Measurement. De volgende vragen worden daarbij gesteld:
(1) Hoe lang zou u te lang vinden?
(2) Hoe lang zou u het zo lang vinden, dat u zou overwegen niet meer terug te keren?
(3) Hoe kort zou u te snel vinden ?
(4) Hoe kort zou zo snel zijn, dat u zich gehaast zou voelen?
*Optimale tijd berekenen*
De vragen zijn een deel van de TSM-methode die van origine van PSM (Price Sensitivity Measurement) afstamt. Deze methode is gebaseerd op enquêtes en bestaat uit de analyse van de respons op de vier vragen. Nadat de uitkomst van de enquête ontvangen is, wordt de optimale tijd berekend.
*Extra vragen*
Omdat de oorspronkelijke vier vragen niet specifiek genoeg zijn, heb ik ze uiteraard aangepast. Omdat ik meer wil weten, heb ik vragen toegevoegd:
 Hoe laat gaat u het liefst dineren in een restaurant?
 Als u niet alleen uit eten gaat, wat is dan de gemiddelde prijs die u uitgeeft per persoon?
 Hoeveel tijd mag er minimaal tussen het vorige gerecht en het volgende gerecht inzitten?
 Hoeveel tijd mag er maximaal tussen het vorige gerecht en het volgende gerecht inzitten?
De toegevoegde vragen zijn nodig voor de volgende onderzoeksvraag.
*Tafel meerder keren verkopen?*
De tweede onderzoeksvraag is: 'Zou het verkorten van de duur van de maaltijd kunnen leiden tot een verhoging van de winst?'
De eerste vraag die ik nodig had betreft het tijdstip dat Nederlandse gasten beginnen met hun maaltijd. Het kan zijn dat er verschillende tijdstippen zijn waarop gasten gaan eten. Dit maakt het mogelijk een tafel in het restaurant vaker op een avond te verkopen.
*Voorbeeld*
Stelt u zich voor: u heeft een restaurant met 25 tafels, tussen 17:30 en 18:00 komen uw eerste gasten binnen. Om 19:45 kunnen deze gasten al vertrokken zijn. Dat betekent dat u de tafel voor die avond nog een keer zou kunnen verkopen. Dit noemen we seat turnover (stoel omzet)
*Meertrapsonderzoek*
Om erachter te komen of een restaurant meer omzet per stoel kan krijgen, wordt de uitslag van onderzoek één gebruikt in onderzoek twee. De tweede onderzoeksvraag wordt beantwoord door middel van een simulatietest. Aangezien ik hierin niet bedreven ben, wordt dit gedaan door mijn afstudeercoach "dr. A.Kokkinou":http://alindakokkinou.blogspot.com/die hierin gespecialiseerd is.
*Verband tussen duur en rekening*
De tweede vraag die ik toegevoegd heb, ging over de prijs die gasten gemiddeld uitgeven voor een diner. De bedoeling hiervan is na te gaan of er een verband is tussen de duur van een maaltijd en de rekening.
*Doe mee!*
Ik zou graag aan u willen vragen of u mij kunt helpen door de "enquête":http://www.thesistools.com/web/?id=243352 in te vullen. Met veel respondenten kan ik een accuraat onderzoek publiceren en natuurlijk ook afstuderen. Wilt u mij meehelpen via twitter, facebook, google+, enzovoort met het verspreiden van mijn enquête?
Tot de volgende keer tot het volgende blog
~Shima Zeroual~
Wilt u reageren? Stuur dan uw reactie naar de "redactie van Hospitality Management":mailto:redactie@uitgeverijps.nl?SUBJECT=Mijn%20reactie%20op%20blog%20Shima%20Zeroual. De contactgegevens van Shima Zeroual zijn bij ons bekend.
Blog Shima Zeroual (8/12)
23 januari 2012