Shell durft op geen enkele manier te zeggen wat de toekomst brengen moge. Aan Ahold en Aegon wordt het wijselijk niet meer gevraagd. De rest van de AEX ‘onthoudt’ zich van winst- of verliesverwachtingen. Toegegeven, in 2000 was het makkelijker: gewoon de winstverwachting van het jaar ervoor verdubbelen. Het vervelende was, dat topmanagers erin gingen geloven, en dat zij bij tegenslag hun toevlucht zochten in criminele boekhoudkundige oplossingen.
Vervolgens zie je tot je stomme verbazing dat de KLM-top zich 12% inkomensverhoging geeft en jawel, compensatie voor de waardeloos geworden opties! Daarmee heeft het bedrijfsleven een structurele verandering over zich afgeroepen: de kleine beleggers zullen de eerste tien jaar niet meer investeren in aandelen en opties.
Daarvan uitgaand, is het weer verantwoord om met een wijs gezicht prognoses te geven, dus laat ik dat eens proberen. Er zijn lange termijn-ontwikkelingen en korte termijn-ontwikkelingen. Informatisering koort bij de lange termijn. De productiviteit is bijzonder sterk gestegen door de steeds volwassener geworden informatisering. Dat is een structurele verbetering. Het is lastig dat de consumenten nu even geen gelijke tred houden met de productie, waardoor de producenten massaal het schip ingaan. Maar dat is een conjuncturele tegenvaller. Producenten zullen binnenkort doorzien hoe zij de consumenten tegemoet moeten treden om de balans weer recht te trekken.
De hotels in Londen, Parijs en Amsterdam hebben een nog slechtere maand april gehad dan in 1991: in Londen daalde de gemiddelde bezetting tot onder de 60% en de gemiddelde kameropbrengst daalde met meer dan 10%. Als belangrijkste oorzaken worden genoemd de Golfoorlog en SARS. Men vraagt zich af of we al op het diepste punt aangeland zijn. Ik vermoed van wel, maar we blijven nog wel tot midden 2004 op dit trieste niveau.
Het aantal hotelkamers is in de afgelopen twintig jaar met 3% per jaar gestegen, terwijl de vraag met gemiddeld 3,5% toenam. Dat leidde tot een structureel tekort, dat in de laatste paar hosannajaren pregnant duidelijk werd door een enorme conjuncturele, groei. Door de huidige recessie is de druk van de ketel, maar laat het duidelijk zijn dat die structurele groei van gemiddeld (!) 3,5% per jaar nog wel tien jaar zal duren.
Nog wat structurele aantrekkelijkheden: de rente is uitzonderlijk laag en de bedrijven hebben veel geld. De producenten en consumenten zijn echter onzeker. Hier gloort hoop: de onzekerheid zal niet lang duren. De grote groeimarkt, te weten Azië, heeft een enorme dreun gekregen door SARS, maar let op: dat is een zeer conjunctureel gegeven. De politieke en economische veranderingen gaan gewoon door. Over een half jaar is SARS vergeten en zal er een enorme inhaalslag worden gemaakt. Dat gaat sturing geven aan de ontwikkelingen in de wereld en in 2004 snappen we allemaal weer wat er moet gebeuren. De structurele toename van het reizen wordt weer opgepakt. Let op mijn woorden: vanaf midden 2004 gaat alles pijlsnel beter, zeker met de hotellerie.
HM302000