Boekingssites hebben het recht om hotels die adverteren op deze platforms prijsrestricties op te leggen. De OTA's mogen dus van hoteliers eisen dat zij niet via andere kanalen adverteren met een lagere prijs dan het tarief dat vermeld wordt op deze boekingssites.
Henk Kamp, demissionair minister van Economische Zaken, heeft dit betoogd in een antwoord op schriftelijke vragen van de SP-Tweede Kamerleden Leijten en Hijink, zo lezen we in het FD.
Platforms bieden juist kansen
Booking.com behaalde in 2015 over een omzet van €5,65 miljard een winst van €2,02 miljard. Dit is veel hoteliers een doorn in het oog. Hotels zouden volgens de kamerleden van de SP in de huidige situatie belemmerd worden in de advertentiemogelijkheden. Kamp beargumenteerde vervolgens dat de platforms juist kansen bieden voor zowel ondernemers als voor consumenten; de hotelier kan zijn producten immers aanbieden via één of meer platforms. Daarmee kan een groter publiek bereikt worden dan via de eigen kanalen en de omzet verhoogd worden.
Prijzen niet vrij
De hotelondernemer moet volgens minister Kamp zelf bepalen of hij de commissie wil betalen; het staat een hotelier immers vrij om al dan niet in zee te gaan met een OTA. Wanneer de prijzen vrij worden gelaten voor hoteliers, kunnen zij de geadverteerde kamer die bij een OTA in de etalage wordt gezet zelf voor een lagere prijs aanbieden. Dat zou niet corrrect zijn, aangezien de service en het grote bereik van de boekingssite dan wordt misbruikt. De consument is volgens Kamp niet gebaat bij een ondergang van de grote boekingssites, aangezien het door de service die zij bieden gemakkelijker wordt om prijzen te vergelijken.
Commissies
De SP-kamerleden betogen vervolgens wel dat de commissies in tien jaar gestegen zijn van 6% naar 15%; hierbij baseren zij zich op informatie van Koninklijke Horeca Nederland. Of deze informatie correct is, weten wij niet (als het wel weet, dan kunt u een e-mail sturen naar redactie@uitgeverijps.nl). Eerder werden zelfs percentages van 30% genoemd, dus de getallen lopen flink uiteen en van een stijging is concreet niets bekend. In de praktijk schijnt een percentage van 12% gemiddeld te zijn, volgens verschillende hoteliers.