Mobile is het platform waar op dit moment de meeste energie in wordt gestoken, ook door hoteliers. Samenwerken met de gebruiker is essentieel, en
zij willen niet als 'target' of als 'contact' gezien worden. Nee, zij willen persoonlijk aangesproken en geadviseerd worden. Uiteindelijk leidt dit tot een vertrouwensband, die dan weer tot een boeking kan leiden. 200 miljoen Europeanen gebruiken de smartphone als primaire device. 'They want to be told, not to be sold', zo luidt het gezegde. Op het Travel Distribution Summit Europe 2015 werd er hevig gediscussieerd over het onderwerp.
*Vijf tips voor een beter en effectiever mobiel bereik:*
*1. De consument zoekt vertrouwen*
Vroeger ging je naar een reisbureau dat je vertrouwde (bestaan er überhaupt nog consumenten jonger dan 40 jaar die ooit een reisbureau hebben bezocht?) of je belde ze op. Bellen doen we niet zo vaak meer en het reisbureau is vervangen door een app. OTA's hebben het grootste bereik en vertrouwen van de consument. Hotel-apps zijn niet noodzakelijk voor consumenten.
Het vertrouwen krijgt de consument niet alleen van de app zelf, maar ook van de informatie die wordt verstrekt. Upsell moet niet opgedrongen worden en de content moet belangrijker zijn (of lijken...) dan de sales. Kortingen en promoties in de app? Niet doen. Degenen die de app hebben geïnstalleerd, hebben zich al fan verklaard.
Consumenten willen niet 'gemarketed' worden.
*2. Personalisatie*
Er zijn maar weinig gasten die echt op zoek zijn naar informatie over het hotel. De bestemming is belangrijker. Informatie over de omgeving en 'things to do' is dus veel belangrijker. Feitelijk moet er voor iedere individuele gebruiker een 'eigen omgeving' gemaakt worden die aansluit bij zijn wensen. Je moet weten waar ze naar op zoek zijn. Leeftijd, sekse, voorkeuren.. Allemaal info die gebruikt wordt om de omgeving te personaliseren en de aandacht op je hotel te vestigen.
De toekomst: personalized en conceptueel. Content is king!
*3. 'All about your people'*
De hele organisatie moet betrokken zijn, en snappen wat het inhoudt om klanten de conversie te laten maken. Hoe meer mensen je bereikt, hoe hoger de conversie. Mobile maakt een enorme groei door, dus het is een van de belangrijkste tools voor hoteliers. Content moet beschikbaar zijn in alle talen (of zoveel mogelijk)binnen de app.
*4. Houd de trends goed in de gaten*
Verstop je niet achter je bureau, maar ga erop uit. A/B-testen en hypotheses zijn prima, maar je moet ook weten wat de consumenten echt doen. Zij bepalen het succes van je app.
Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is het aandeel in sales van mobile bij Accor met 60 procent toegenomen. Dat is een nieuwe mobiele user per seconde die toegevoegd wordt.
*5. Keep it simple*
Er zijn hotelketens die grossieren in apps en loyaltyprogramma's. Dat is een fout. Kijk maar eens naar je eigen gedrag: er zijn een paar 'big apps' die je graag en frequent gebruikt. De rest is waste. Een 'need-to-have-app' the way to go. Maak een big app!
Mobile: 5 tips voor een beter bereik
16 juni 2015