Hoe meer moeilijke woorden op het menu, hoe duurder het restaurant. Wetenschappers hebben aangetoond dat er een verband bestaat. Restaurants die
duurdere woorden op de kaart hanteren, blijken echt duurder.
*Moeilijker is duurder*
Onderzoekers van de Stanford University merken op dat restaurateurs moeilijke en langere woorden gebruiken om het prijspeil op te voeren. De prijzen van 650.000 gerechten op 6500 menu's werden bekeken. Er werd een speciale 'tool' gebruikt om te zien welke woorden hoorden bij hoge en welke bij lage prijzen.
*Duurder is verleidelijker*
De uitkomst was niet geheel verrassend: langere woorden werden gebruikt om een gerecht te beschrijven dat duurder was. Per toegevoegde letter werd de prijs met zestien cent opgedreven. Duurdere restaurants en menu's worden door de gast vaker als 'orgastisch' en 'verleidelijk' beschreven. De associatie met seks is blijkbaar groter in duurdere restaurants...
~Thijs Jacobs~
Moeilijke woorden drijven menuprijs op
18 februari 2015