Hoewel het 'iets door anderen laten opknappen' in de hotelbranche niets ongewoons meer is, rust er op het gebied van food & beverage bij velen nog een taboe op. De Association of Food & Beverage Management (AF&BM) wil daar iets aan doen. In samenwerking met Hospitality Management, Inn Ovations, de sector Hotels van Koninklijk Horeca Nederland en Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee wordt op 22 maart 2004 het nationale F&B congres georganiseeerd. Outsourcing is een geliefd discussiepunt,' zegt congresorganistor en AF&BM-penningmeester Maarten Willemsen over de keuze voor het onderwerp. 'Er zijn steeds meer hotelbedrijven die ook met betrekking tot F&B deze mogelijkheid bekijken. Eigenlijk is dat een logisch vervolg op alles wat eerder is uitbesteed. In principe kun je alles outsourcen. Waarom zou je dan niet serieus naar het F&B-verhaal kijken?' Volgens Willemsen speelt het begrip 'constante kwaliteit' een belangrijke rol: 'Personeelswisselingen zijn aan de orde de dag. Door uitbesteding van activiteiten kun je een bepaald niveau eisen en daar de leverancier op aanspreken. Je weet wat je moet krijgen en hopelijk ook gaat krijgen. Daarnaast heb je natuurlijk de mogelijkheid om bijvoorbeeld een internationaal merk aan je hotel te binden. Vooral bij internationale reizigers zorgt dat voor herkenbaarheid. Hospitality consultant Sander Allegro hoopt vooral op een prikkelende discussie tijdens het komende congres. 'Net als bij de vorige editie komen er managers die heel professioneel met hun vak bezig zijn en zich continu willen ontwikkelen. Wat dat betreft zit men behoorlijk op één lijn. Misschien wel wat te veel, want in een debat is het van belang om controverse te hebben. Ik daag de F&B-managers dus bij voorbaat uit om wat meer stelling te nemen. Het onderwerp leent zich ervoor. Het F&B-congres wordt gehouden op 22 maart in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee. Het discussiepanel is nog niet ingevuld, maar ideeën zijn er wel. Bij de afgelopen editie konden de ruim 100 aanwezige F&B-professionals restaurantcriticus Johannes van Dam begroeten. Allegro: 'De F&B-ers lieten zich van een professionele kant zien door waardering te tonen voor iemand die zich in het hol van de leeuw waagde. Met soortgelijke sprekers zijn we nu bezig.' Voor de inschrijving zelf volgt nog een nadere aankondiging. De aanwezigen van het vorige congres worden in ieder geval persoonlijk uitgenodigd. Willemsen: 'Naast F&B-managers waren er de vorige keer ook restaurateurs, hoteldirecteurs en managers van hotelketens. Het bleek ook een platform te zijn voor het leggen van nuttige contacten.'