Het aantal overnachtingen door Nederlanders en buitenlanders in Nederland op kampeerterreinen, bungalowparken, in groepsaccommodaties en in hotels/pensions is de afgelopen tien jaar met 20% gestegen tot 126 miljoen in 2003 en zal naar verwachting verder doorgroeien naar 131 miljoen in 2008. De toekomstige groei komt vooral door een toename van het aantal buitenlandse gasten, uit met name Azië en de Verenigde Staten. Dit is vooral gunstig voor de hotelsector in Nederland, omdat buitenlandse gasten voor het merendeel in hotels verblijven. Ook onder Nederlandse vakantiegangers wint het hotel duidelijk aan populariteit. Dat staat in het recentelijk verschenen rapport "Dag- en Verblijfsrecreatie in Nederland" van het bedrijfschap Horeca en Catering. Het rapport geeft een overzicht van kerncijfers over de recreatiebranche en een visie op de toekomst, aangevuld met voorbeelden van innovaties die inspelen op de huidige ontwikkelingen. Het aantal dagtochten door Nederlanders in eigen land is de afgelopen tien jaar met 10% gestegen tot ruim 980 miljoen in 2002 en zal in de komende jaren nog iets verder toenemen tot iets boven 1 miljard. Dat betekent per Nederlander gemiddeld zo'n 65 dagtochten per jaar. Hoewel sportieve recreatie nog steeds de meest populaire dagtocht is, neemt uitgaan zoals film-, café- en restaurantbezoek aan belang toe met bijna 225 miljoen dagtochten in 2002. De totale dagtochtuitgaven bedroegen in 2002 ruim  11,5 miljard. Van deze uitgaven bestond ruim de helft (59%) uit bestedingen in horecagelegenheden en dit aandeel zal naar verwachting verder toenemen. Deze cijfers bevestigen de sterke relatie tussen horeca en recreatie. Tussen 1996 en 2002 zijn de totale uitgaven aan dagtochten fors gestegen (+ 70%). Aan uitgaan werd in 2002 gemiddeld 24 euro per persoon uitgegeven.