De grootste Nederlandse hotelketens trokken de afgelopen 3 jaar 7,4 miljoen (Nederlandse) bezoekers. Gemiddeld besteden zij 227 euro per bezoek. Dat komt in totaal neer op 6,9 miljard euro. Hotelbezoekers besteden het meest bij Hilton (383 euro) en het minst bij ibis Budget (99 euro). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna zesduizend Nederlanders.
Ruim de helft (51 procent) van de Nederlanders boven de 18 jaar bezocht in de afgelopen 3 jaar minimaal één van de grootste hotelketens in Nederland. Dat zijn 7,4 miljoen bezoekers die samen goed zijn voor ongeveer 30,3 miljoen hotelbezoeken. Samen komt dat neer op 6,9 miljard euro in drie jaar bij deze ketens.
Gemiddelde besteding 227 euro
Hotelbezoekers besteden voor het hele gezelschap gemiddeld 227 euro per bezoek. De gemiddelde besteding is bij Hilton (383 euro) het hoogst. Bezoekers verblijven bij Hilton ook wat langer dan gemiddeld. Na Hilton volgen Carlton (310 euro), Holiday Inn (301 euro) en Bilderberg (298 euro). Bij ibis Budget (99 euro), Campanile (117 euro) en Stayokay (120 euro) besteden bezoekers juist het minst.
Besteding verspreid over drie segmenten
De bestedingen bij de verschillende hotelketens zijn verspreid over drie duidelijke segmenten met daarboven Hilton. In het onderste segment variëren de kosten voor een hotelbezoek tussen 99 en 142 euro. Het middensegment heeft een bredere range. Bezoekers besteden hier tussen de 170 en 249 euro voor een bezoek. Het bovenste segment bevindt zich op een hoger prijsniveau, met een prijsbereik van 292 tot 310 euro.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Hotelketens, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, overnachting, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor hotelketens. In het onderzoek zijn 5.914 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.