Vakantiegangers gaven de afgelopen drie jaar 32,3 miljard euro uit aan boekingen via vakantieplatformen. Gemiddeld besteedden ze 697 euro per boeking. Klanten gaven het meest uit bij D-reizen. Dit blijkt uit de tweede editie van de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.200 Nederlanders.
Nederlanders besteden gemiddeld 697 euro per boeking, gerekend voor het hele gezelschap. Zeven platformen overstijgen dit marktgemiddelde. In de afgelopen drie jaar deden ze in totaal 46,3 miljoen boekingen, goed voor in totaal 32,3 miljard euro.
Meest besteed bij D-reizen
Vakantiegangers geven meer uit op platforms die zich richten op reispakketten, zoals D-reizen (2.228 euro) en Dé VakantieDiscounter (1.668 euro). D-reizen heeft de hoogste gemiddelde besteding van alle platforms. Klanten besteden het minst bij HotelSpecials (239 euro), trivago (306 euro) en Weekendjeweg.nl (331 euro).
Hoogste bestedingen 35- tot 49-jarigen
Vakantiegangers van 35 tot en met 49 jaar besteden gemiddeld 806 euro per boeking. Daarmee geeft deze groep meer uit dan consumenten van 50 jaar of ouder (691 euro) en 18- tot en met 34-jarigen (631 euro). Dit verschil komt doordat 35- tot en met 49-jarigen vaker kiezen voor pakketreizen.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Vakantieplatformen van Multiscope, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor vakantieplatformen. In het onderzoek zijn 5.173 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.