In 2013 zijn door de Nederlandse beroepsbevolking in totaal bijna 8,5 miljoen zakenreizen ondernomen; circa 4,7 miljoen naar het buitenland en 3,8 miljoen meerdaagse zakenreizen in eigen land. Dit is een
daling van bijna 12% ten opzichte van twee jaar geleden. De grootste daling zit met name in het aantal meerdaagse binnenlandse zakenreizen.
*Flink bezuinigd*
Een belangrijke verklaring hiervoor is dat veel bedrijven flink bezuinigd hebben op het aantal zakenreizen, mede ingegeven door de crisis. De totale bestedingen van Nederlandse zakenreizigers bedroegen in 2013 bijna 5 miljard euro. Dit blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuZakenreisOnderzoek (CZO) 2013, een grootschalig tweejaarlijks consumentenonderzoek van NBTC-NIPO Research naar het zakelijk reisgedrag van de Nederlandse beroepsbevolking.
*Minder vaak in eigen land*
In 2013 hebben Nederlanders minder meerdaagse zakenreizen in Nederland ondernomen (-17%). Er is vooral bezuinigd op het aantal reizen voor het volgen van een opleiding of training. De top drie bestemmingsprovincies voor zakenreizen in eigen land is onveranderd gebleven: Noord-Holland staat met ruim 550.000 meerdaagse zakenreizen op de eerste plaats, gevolgd door Zuid-Holland (510.000) en Utrecht (490.000). Er wordt gemiddeld zoÂn 350 euro per persoon per zakenreis uitgegeven. De economische waarde van meerdaagse binnenlandse zakenreizen komt neer op zoÂn 1,3 miljard euro.
*Vergaderen*
Ook het aantal ondernomen buitenlandse zakenreizen is in 2013 gedaald (-9%). Er zijn vooral minder zakenreizen ondernomen voor een opleiding of training, congres, beurs of seminar. De belangrijkste reden voor het maken van een buitenlandse zakenreis is het bijwonen van een vergadering. Duitsland blijft het belangrijkste bestemmingsland voor een buitenlandse zakenreis, met ongeveer 1,1 miljoen zakenreizen. België staat met 870.000 zakenreizen op een tweede positie, gevolgd door Groot-Brittannië op de derde positie (435.000). Gemiddeld wordt ruim 780 euro per persoon per zakenreis uitgegeven. In totaal komt dit neer op een economische waarde van zoÂn 3,6 miljard euro.
*Utrecht aantrekkelijk*
Utrecht blijft de meest aantrekkelijke bestemming voor zakelijke bijeenkomsten. In een aanvullend onderzoek onder organisatoren van zakelijke bijeenkomsten is gevraagd naar de aantrekkelijkheid en het imago van provincies en steden als zakelijke bestemming. Net als twee jaar geleden blijft Utrecht als stad met 74% de meest aantrekkelijke stad voor een georganiseerde zakelijke bijeenkomst. De aantrekkelijkheid van Utrecht is de afgelopen twee jaar verder toegenomen. Dit komt met name door de goede bereikbaarheid en het ruime aanbod van goede vergader- en congresfaciliteiten. Daarna zijn Amsterdam (66%) en Den Haag (61%) het meest aantrekkelijk, gevolgd door Rotterdam (50%). Onder de provincies wordt Utrecht het meest aantrekkelijk bevonden voor zakelijke bijeenkomsten (70%), gevolgd door Gelderland (55%), Zuid-Holland (55%) en Noord-Holland 53%.
~Door~ "~Redactie~":mailto:redactie@uitgeverijps.nl
Nederlanders minder op zakenreis
31 maart 2014