Nederlandse hotels onvoldoende vindbaar via eigen website

Auteur: Roy Spijker
OTA's 24 juli 2017
Nederlandse hotels onvoldoende vindbaar via eigen website

Het gebruik van websites als Booking.com en Trivago lijkt steeds meer toe te nemen. Daarnaast zijn dit soort websites een populaire manier geworden om een hotel te boeken. Toch lijkt het belangrijk dat hotels ook een eigen website hebben waar potentiële klanten meer informatie kunnen vinden. Het hebben van een eigen bedrijfswebsite is dan ook een uitkomst voor hotels om meer specifieke informatie te verschaffen en kan daarmee de kans vergroten dat consumenten een boeking plaatsen. Telefoonboek.nl onderzocht daarom het aantal werkende websites van Nederlandse hotels.

Onderzoek
In totaal werden 6.254 hotels uit de database van Telefoonboek.nl onderzocht op een werkende bedrijfswebsite. Belangrijk is dat bedrijven in het bezit van een URL, maar zonder werkende website als ‘niet werkend’ werden beoordeeld in dit onderzoek. Uiteindelijk bleek er bij slechts 2.883 bedrijven sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 46,1%. Daarmee is minder dan de helft van de hotels in het bezit van een werkende website en kan daardoor potentiële klanten mislopen. Veel hotels zijn tegenwoordig onderdeel van een hotelketen waardoor het mogelijk is dat deze hotels geen afzonderlijke website hebben, maar zijn samengevoegd tot één bedrijfswebsite.

Responsive
Hotels met een werkende website zijn daarnaast ook getest op responsiveness. Wanneer een website een responsive design heeft, beweegt de website automatisch mee met de schermgrootte van het apparaat dat in gebruik is. Een responsive design zorgt er daarmee voor dat het gebruiksgemak en de leesbaarheid naar behoren is, ongeacht het apparaat waarop de website wordt getoond. In tegenstelling tot de resultaten van de werkende websites, doen hotels het erg goed wanneer het aankomt op het hebben van een responsive website. Zo heeft 98,3% van de hotels met een werkende website ook een responsive design. Waarschijnlijk zijn deze hotels zich bewust van de vele voordelen die een werkende en responsive website kan bieden.  Een responsive website zal naar alle waarschijnlijkheid hoger in de Google ranking verschijnen waardoor klanten ook sneller op deze websites terechtkomen. Daarnaast zullen potentiële klanten deze websites langer en vaker bezoeken vanwege het gebruiksgemak en de leesbaarheid.

Gehele plaatje
Ronny Oonk, manager van Places Websites denkt dat er voor het merendeel van de hotels nog een slag te slaan is. “Ondanks het toenemende gebruik van websites als Booking.com en Trivago is het van belang dat hotels het gehele plaatje aanbieden. Potentiële klanten willen zich vaak verder oriënteren en zijn daarbij op zoek specifieke informatie over een hotel. Het hebben van een werkende en responsive website kan daar een grote bijdrage aan leveren.”

Overig nieuws