De hotelbranche in Nederland heeft vorig jaar de bezettingsgraad en de opbrengst per kamer aanzienlijk zien stijgen. De gemiddelde bezettingsgraad nam toe met 2,5% , terwijl de kamerprijs steeg met een ruime 5%. Daarnaast groeide de zakelijke markt fors. Dit blijkt uit onderzoek van KPMG onder 600 Nederlandse hotels in het drie-, vier- en vijfsterren segment. Hoewel de stijging in de bezettingsgraad (van 64,2% in 2005 tot 66,7% in 2006) voor een groot deel gerealiseerd werd door hotels in Amsterdam en op Schiphol, vertoonden ook hotels in de Randstad en voor het eerst ook in de provincies een stijging. De stijging van de gemiddelde kamerprijs (van 84 in 2005 tot 90 in 2006) werd vooral gerealiseerd in Amsterdam en op Schiphol. Als gevolg van de sterk herstellende zakelijke markt en de groei van het aantal buitenlandse toeristen in deze regio nam de gemiddeld kamerprijs bij de vier- en vijfsterrenhotels in dit gebied met ruim 20% toe. De rest van Nederland is vooral in bezettingspercentage gestegen bij licht stijgende gemiddelde kamer prijs. Vergeleken met de vrijetijdsmarkt is de omvang van de zakelijke markt vorig jaar verder gestegen en maakt nu 55,4% uit van de totale markt. Vooral het zakelijke segment in Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel en in Limburg is fors gegroeid.