Het Van der Valk Hotel in Vianen heeft een primeur te pakken. In dit hotel kunnen de hotelgasten, op dit moment op 12 kamers, alle content vanaf hun eigen device streamen naar de hotel-tv. Dit is nieuw, want met name Netflix kon in hotels tot op heden niet zomaar gestreamd worden.
Thuis kan vrijwel iedereen het al: streamen van content naar de tv. Maar in hotels ligt het gevoeliger; vooral vanwege de privacywetgeving, maar ook omdat Netflix de kaarten tegen de borst hield. En laat Netflix nu de meest gebruikte online videostreamingdienst zijn… Olaf Stoelinga, salesmanager bij Philips Professional Display Solutions, legt uit welke hindernissen er zijn overwonnen, zodat Philips met de Philips MediaSuite als eerste deze functionaliteiten kan bieden op de hotel-tv. “Per kamer hebben we zekerheden ingebouwd, omdat we nu eenmaal zitten met de privacywetgeving. Je wilt ook niet dat je content wordt gestreamd op een andere tv dan die in je eigen kamer. De tv is gekoppeld aan het PMS-systeem van het hotel, waardoor de tv wordt ‘gecleard’ bij de check-out. De hele geschiedenis, zoals bijvoorbeeld inlognamen en wachtwoorden, is dan verwijderd. Bij de check-in wordt de tv geactiveerd, waardoor je ook Netflix kunt streamen. Daarin lag op het gebied van hotel-tv namelijk de uitdaging: om Netflix beschikbaar te maken op de hotelkamer. Het bedrijf staat enkel toe dat gecertificeerde partners dat doen en met deze werkwijze is dat mogelijk.”
Ingebouwde Chromecast
In de hotel-tv’s van Philips is een Chromecast ingebouwd, waardoor streamen mogelijk is. Stoelinga: “Chromecast is een product van Google, net als het Android besturingssysteem. Het integreren van Chromecast is dus alleen mogelijk wanneer het platform op Android draait. De onze doen dat, maar er zijn ook spelers in de tv-markt die op een eigen OS (operating system, red.) draaien, dus dan ben je aangewezen op een losse dongle. Natuurlijk zijn er ook grote verschillen tussen een consumenten-tv en een hotel-tv. Het beheer is anders; op je tv thuis kun je alle instellingen naar wens veranderen, terwijl je dat in een hotel niet wilt als hotelier. Hier in Vianen zijn er 200 kamers en als iedereen de settings verandert, wordt de receptie platgebeld. De tv-lijst staat vast, net als het maximum volume en bijvoorbeeld de taalinstellingen. Je wilt niet hebben dat een grapjas de taalinstellingen naar het Fins omzet, waardoor de volgende gast er geen touw meer aan vast kan knopen. Qua beheer wil je de druk zo laag mogelijk houden en je hebt als hotelier ook geen zin om 200 keer alle instellingen in te laden. Met de CMND-beheersoftware kun je via het UTP-netwerk alle tv’s aansturen.” Er zijn nog meer voordelen aan het centraliseren van de instellingen, vertelt Olaf: “De hotelcontent op de tv is makkelijker te onderhouden dan de traditionele folders op de kamers. Bovendien zie je die folders of mappen al steeds minder, ook vanwege corona.”
Je kunt dus content via alle denkbare apps, zoals Disney+, Amazon Prime, Youtube, Ziggo en Netflix streamen naar de hotel-tv. Waarbij dat met Netflix alleen mogelijk is op een ‘Netflix-ready’ hotel-tv met de juiste software, zoals dat kan met het product van Philips. “Netflix stelt harde eisen, zoals het feit dat de tv, dus ook de hotelgast, ingecheckt moet zijn voordat de gast kan streamen op de hotelkamer. Vanuit het PMS-systeem van het hotel wordt de check-in, de naam van de gast en de datum van de check-out realtime doorgegeven via Philips CMND of software van een derde partij. Hierdoor is de tv ook direct ingecheckt als de gast incheckt.” Coen Poelmans, manager van Van der Valk Hotel Vianen, licht het verschil tussen een consumentenproduct en hotelproducten nog verder toe: “Zo’n Chromecast dongle is een consumentenproduct, terwijl het product van Olaf een professionele toepassing is. Als er thuis eens iets mis is met je tv of de instellingen, dan ga je prutsen en dan accepteer je dat. In een hotel wil je dat alles meteen werkt, want anders krijgen we heel veel klachten bij de receptie. Wanneer de gast na de check-in de kamer binnenkomt, ziet hij of zij een startscherm op de tv, met daarop een welkomstboodschap, waarna er eenvoudig verbonden kan worden met de in gebouwde Chromecast. Je kunt als gast zelfs apps downloaden op de tv via de Play Store, alhoewel ik denk dat de meeste hotelgasten de tv vooral gebruiken om content te streamen vanaf hun eigen device. Het moet intuïtief zijn en dat is Philips gelukt. Je scant als gast de QR-code met je device, waarna je gekoppeld bent met de hotel-tv via wifi. Dat kan zowel met Android als met iOS. Ik heb zelf bijvoorbeeld een iPhone, en ik kan daarmee ook Netflix streamen op de hotelkamer.”
Praten met je tv
Naast ‘casten kan deze nieuwe hotel-tv nog veel meer, zo vertelt Olaf: “Google Assistant zit er ook in, dus je kunt tegen de afstandsbediening praten en zo allerlei opdrachten aan je tv meegeven.” Olaf pakt demonstratief de afstandsbediening en zegt ‘Ok Google, open Youtube’, waarna de tv vlekkeloos de startpagina van Youtube laat zien. “Op die manier kun je van alles doen, zoals het weerbericht opvragen of een zoekopdracht op Google uitvoeren. Het is niet alleen leuk, maar ook erg handig. De komende jaren gaan we de software steeds upgraden en functionaliteiten toevoegen. Deze updates worden automatisch doorgevoerd, waardoor je technisch gezien eigenlijk altijd een tv met de allernieuwste software op je kamers hebt. De hardware blijft zodoende langer up-to-date, waardoor de levensduur van je hotel-tv veel langer is dan bij andere oplossingen.” Coen: “Het is mooi om te zien dat wat we nu kunnen aanbieden ‘net zoals thuis’ is, terwijl dat langere tijd niet mogelijk was in het hotel. Sinds een jaar of vijftien is de consumentenmarkt ons steeds een stap voor, terwijl in het verleden hotels juist meer te bieden hadden qua content on demand.”
De voorwaarden die Netflix stelt aan een hotel-tv waarop je Netflix mag streamen zijn dus duidelijk: je kunt dit alleen doen na een succesvolle check-in, het systeem moet gekoppeld zijn aan het PMS-systeem, alle data moet na elke check-out ‘gecleard’ worden en de tv moet op Android draaien, maar dat laatste is vooral vanwege de Chromecast, dat net als Android een product van Google is. Philips is erin geslaagd om de voorwaarden succesvol in de hotel-tv te integreren en het proces intuïtief te maken, door een QR-code te gebruiken voor de koppeling met de tv. Tijdens het verblijf blijft de gast gewoon ingelogd, net als thuis. “En vrijwel ieder hotel kan met gemak aan die eisen voldoen”, vertelt Olaf. “Want welk hotel heeft er tegenwoordig nu geen PMS? Wij zorgen er met onze partners voor dat alles vlekkeloos werkt en dat je altijd de nieuwste software ingeladen hebt op de tv’s. Op de allernieuwste afstandsbediening zitten ook knoppen voor Youtube, Netflix, casten van andere content en Google Assistant. Op die manier kan iedereen moeiteloos zijn eigen content streamen op de hotelkamer en voelt je verblijf in het hotel helemaal als thuis. Iets dat nu eindelijk mogelijk is. Coen heeft helemaal gelijk: het hotel was langere tijd minder goed toegerust op deze diensten en er was een achterstand op de thuissituatie; de consumentenmarkt liep voorop. Dat is nu doorbroken. En als alles hier in Vianen draait, dan gaat het Van der Valk Hotel in Amsterdam ook over op dit nieuwe systeem.” Nu de eerste twaalf kamers in Vianen operationeel zijn, blikt Coen vooruit: “Wij willen op alle 200 kamers streaming aanbieden, dus zijn druk bezig om dat samen met Olaf in gang te zetten. Gezien de eerste ervaringen met het product denk ik dat we daar niet al te lang mee moeten wachten.”