Burgemeester Bill de Blasio en NYC & Company maakten onlangs bekend dat New York City in 2015 voor het zesde jaar op rij een record aan toeristen
heeft mogen verwelkomen. Afgelopen jaar heeft de stad 58,3 miljoen bezoekers ontvangen, een toename van 1,8 miljoen ten opzichte van vorig jaar. Naast een stijging in toeristen, was er ook een stijging in de vraag naar hotels met een record van 33,7 niljoen hotelovernachtingen en een nieuw hoogtepunt van 6,1 miljoen aanwezigen bij congressen en vergaderingen.
*Rijk aanbod en hard werk*
ÂDoor het harde werk van NYC & Company en hun steun bij verschillende attracties in de stad, van restaurants tot beeldende kunst, bereikte het toerisme in de stad een nieuwe mijlpaal in 2015. Als veiligste en meest sensationele grote stad in Amerika hebben we zoÂn rijk aanbod waardoor alle de vijf wijken wereldbestemmingen blijvenÂ, aldus burgemeester Bill de Blasio.
*Concurrentiepositie*
ÂWe zijn blij om voor het zesde jaar een toerismegroei te zien met het verwelkomen van 58,3 miljoen bezoekers het afgelopen jaar. De stad blijft zich ontwikkelen en er is altijd wel iets nieuws te ontdekken voor de bezoekers. Maar door de toegenomen druk op de wereldwijde economie en de stijgende dollar zullen we in 2016 nog harder moeten werken om de concurrentiepositie te behoudenÂ, aldus Fred Dixon, president en CEO van NYC & Company.
*Hoogtepunten en records*
Van het recordaantal van 58,3 miljoen bezoekers kwamen 46 miljoen mensen uit Amerika zelf en 12,3 miljoen uit het buitenland. Afgelopen jaar steeg de vraag naar hotelkamers met 4 procent tot een record van 33,7 miljoen hotelovernachtingen. New York heeft de meest actieve hotelontwikkelingen van de Verenigde Staten. Het aantal bezoeken met een hotelovernachting is gestegen met ongeveer 3,2 procent. Daarbij werd er ook een hoogtepunt van 12,3 miljoen zakelijke bezoekers bereikt, een enorme stijging ten opzichte van vorig jaar toen er 6 miljoen bezoekers aanwezig waren bij congressen en vergaderingen.
*Bezienswaardigheden*
In 2015 waren er verschillende grote openingen van bezienswaardigheden in de stad, zoals het Whitney Museum of American Art, Ellis Island National Museum of Immigration, One World Observatory, Brookfield Place, Kings Theatre, High Bridge en het Staten Island Museum. Daarbij werd metrolijn 7 verlengd naar ManhattanÂs Far West Side en werd de wijk Queens door de Lonely Planet benoemd als nummer één bestemming in de VS. Om deze evenementen onder de aandacht te brengen en te promoten organiseerde NYC & Company evenementen over de hele wereld met de campagne Ânieuw New YorkÂ. Daarbij werd in november de nieuwe toerismecampagne ÂUnlock NYC aangekondigd, een campagne om een winterreis naar de vijf wijken van de stad onder de aandacht te brengen. Deze winter worden tal van evenementen en programmaÂs georganiseerd zoals de NYC Restaurant Week (tot 5 februari, nycgo.com/restaurantweek), NYC Broadway Week (2 voor 1 tickets tot 5 februari) en NYC Off-Broadway Week (1 tot 14 februari).
*Over NYC & Company*
NYC & Company is het officiële marketing- en toerismebureau voor de stad New York, opgericht om toerisme in de vijf stadsdelen van New York te optimaliseren, economische bloei te stimuleren en het positieve imago van New York wereldwijd te verspreiden.
~Thijs Jacobs~
New York: 33,7 miljoen hotelovernachtingen
26 januari 2016