NH en Hesperia ondertekenen overeenkomst

5 november 2009
NH en Hesperia ondertekenen overeenkomst

NH Hoteles en Hesperia hebben eind oktober een overeenkomst gesloten over de integratie van hun respectievelijke hotel-management-activiteiten. Door deze overeenkomst wordt NH Hoteles verantwoordelijk voor het beheer van 51 hotels die op dit moment nog in bezit van Hesperia zijn of door Hesperia worden beheerd. De multinationale hotelketen zal het aantal hotels onder zijn beheer hiermee zien stijgen tot 400 en het aantal kamers tot 60.000. De plannen zijn niet nieuw. "Eind september":http://www.hospitality-management.nl/nieuws/nh-en-hesperia-kondigen-verdere-samenwerking-aan/ spraken beide ondernemingen al uit hun beider managementafdelingen verder te willen integreren.

NH Hoteles verwerft met deze overeenkomst de beheermaatschappij van de Grupo Hesperia. De aankoopprijs bedraagt 3,75 maal het bedrijfsresultaat op jaarbasis over de tweede helft van 2009. NH Hoteles neemt het beheer van alle hotels van Hesperia over, maar wordt niet de eigenaar van de hotels die Hesperia bezit of huurt. De overeenkomst versterkt de nationale en internationale aanwezigheid van NH Hoteles zonder dat de onderneming extra kapitaal hoeft aan te trekken of de schulden vergroot.

Tegelijk krijgt Hesperia een vertegenwoordiger in de raad van bestuur van NH Hoteles. Javier Illa Ruiz, de CEO van Hesperia, treedt toe tot de raad van bestuur van NH Hoteles als vervanger van Manuel Herrando y Prat de la Riba, die voor NH behouden blijft in zijn huidige functie als president van Sotogrande, de vastgoeddivisie van de groep.

Om de synergieën die door de samenbundeling van het beheer van alle hotels kunnen worden bereikt maximaal te benutten is een integratiecommissie opgericht. Deze commissie zal een efficiency- en optimalisatieplan voor beide ondernemingen opstellen, dat volgens de planning nog voor het eerste kwartaal van 2010 gereed zou moeten zijn. In dit plan worden de activiteiten vastgelegd die moeten worden ondernomen met betrekking tot kwesties als, onder meer, het in- en verkoopbeleid, de operationele efficiëntie van de twee merken en de creatie van een technologisch platform. De doelstelling van het plan is om significante synergieën te genereren, zowel aan de inkomstenkant als aan de kostenkant, waardoor NH Hoteles aan concurrentiekracht zal winnen.

Nu de integratie formeel is bekrachtigd, zal NH Hoteles op 3 december een buitengewone vergadering van aandeelhouders bijeenroepen, waarin zal worden voorgesteld om de beperking van het stemrecht van aandeelhouders uit te breiden van 10% naar 20 procent en om het quorum dat nodig is om deze beperking te wijzigen of op te heffen, te verlagen van 75 procent naar 51 procent.

~Hospitality Management, Frank Lindner~

"*Stuur door...*":mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20bericht%20van%20Hotellerie.nl%20op%20Hospitality%20Management&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20Hospitality%20Management.nl%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl/nieuws/nh-en-hesperia-ondertekenen-overeenkomst/




Overig nieuws