Accor Hotels heeft wereldwijd een nieuwe duurzame groeistrategie, PLANET 21, gelanceerd. In de strategie moeten ontwikkeling en duurzaamheid hand in hand gaan.
*Betrokkenheid*
De internationale hotelketen krijgt er jaarlijks internationaal 40.000 nieuwe hotelkamers bij en wil haar ontwikkeling verbinden met duurzame groei, met respect voor het milieu en de lokale gemeenschap. Dat doet de keten door alle hotels en gasten te betrekken bij het nieuwe programma.
*21 beloften*
De naam PLANET 21 is ontleend aan het in 1992 in Rio ondertekende programma 'Agenda 21'. PLANET 21 bestaat uit 21 beloften en eenzelfde aantal gekwantificeerde doelen, die Accor Hotels zich gesteld heeft met het oog op 2015, zoals bijvoorbeeld: cursussen ziektepreventie voor medewerkers, verkrijgbaarheid van evenwichtige maaltijden, gebruik van producten met eco-label en vermindering van het water- en energieverbruik.
*Op weg naar nummer één*
"Nu Accor Hotels een fase van aanhoudende expansie in gaat, met als doel om wereldwijd de belangrijkste speler te worden in de hotelbranche, bevestigen we nogmaals onze keuze voor een verantwoorde groei, die voor iedereen een gemeenschappelijke meerwaarde kan genereren. Met PLANET 21 stellen we duurzame gastvrijheid centraal in onze strategie, ontwikkeling en innovatie", zegt Denis Hennequin, CEO van Accor Hotels.
*Goed voor concurrentiepositie*
"Ik ben ervan overtuigd dat deze duurzame ontwikkeling ons naar een nieuw ondernemingsmodel leidt. PLANET 21 versterkt de concurrentiepositie van onze merken enorm, het vergroot de aantrekkingskracht voor onze gasten en de loyaliteit van onze medewerkers", aldus Hennequin.
*Slim reizen en verblijven*
Accor Hotels Nederland zet binnen haar nieuwe MVO-strategie ook nadrukkelijk in op de strategische pijler Innovatie. Om deze reden organiseerde de hotelketen onlangs in het Novotel Amsterdam City een discussiebijeenkomst waarbij bedrijven en organisaties uit het hele land met elkaar spreken over slim reizen & verblijven, met als doel om nieuwe, slimme concepten te bedenken om de reis en het verblijf van de gast nog milieuvriendelijker te maken.
*Nieuwe vervoersvormen*
Deelnemer aan de discussie, algemeen directeur van Accor Nederland Caro van Eekelen: Onze gasten, veelal zakenreizigers, komen onderweg steeds vaker in aanraking met chiptechnologie, met nieuwe vervoersvormen en met openbaarvervoerbedrijven die samenwerken zodat het overstappen snel, gemakkelijk en duurzaam is.
*Verduurzamen*
Als hotelketen maken wij ook onderdeel uit van deze mobiliteitsketen, en daarom willen we nu een nieuwe stap zetten door samen met leveranciers en partners te kijken wat we buiten de muren van onze hotels kunnen doen om de reis verder te verduurzamen.
*Deelnemers*
Onder de deelnemers zijn Carolien Gehrels, wethouder van de gemeente Amsterdam, en Inka Pieter, hoofd duurzaamheid bij de KLM. Zij gaan samen met bedrijven en organisaties in gesprek over duurzaam reizen en verblijven. Het betreft onder meer: BP, Bouwinvest, Climate Neutral Group, Essent, DeliXL, ING Wholesale Banking, Koninklijke BAM, ministeries van I&M en EL&I, Nederlandse Spoorwegen en Volkswagen/Audi.
*Foto:* Deelnemers aan de discussie in het Novotel, (foto: Christiaan Krop)
~Frank Lindner~
Nieuwe duurzaamheidsstrategie voor Accor
16 april 2012