Hotelschool The Hague introduceert een nieuwe minor: The Future of Digitalisation. Met deze minor worden digitale technologieën zoals robots, AI, gezichtsherkenning, AR en VR in de klas gebracht.
In dit artikel legt dr. Alexander Lennart Schmidt, lector Technological Innovation bij Hotelschool The Hague, uit wat het belang is van deze minor en hoe hij de gehele hotelbranche hierbij wil betrekken.
Hoe implementeert Hotelschool The Hague digitale disruptie in het curriculum?
"Op dit moment ontwikkelen we de minor Future of Digitalisation, die een aanvulling is op een aantal reeds bestaande minoren. Deze minor heeft een focus op de beschikbare digitale technologieën gecombineerd met ons toekomstperspectief voor de gastvrijheidbranche. We bieden de student een zeer stimulerende omgeving en combineren dit met de inzichten voortgekomen uit diverse onderzoeksprojecten. In deze minor brengen we technologieën zoals robots, AI, gezichtsherkenning, AR en VR in de klas. We willen deze minor gebruiken als een platform om samen met de studenten te co-creëren, te experimenteren en mogelijkheden voor verder onderzoek te identificeren. Deze bevindingen kunnen we meenemen en verder onderzoeken binnen het Research Centre verbonden aan de school. Onze studenten zijn de volgende generatie managers, zij hebben de creatieve, frisse ideeën."
Testen jullie voornamelijk in Skotel (student run hotel) of zijn jullie ook van plan om samen te werken met partners uit de branche?
"We doen niet alleen een beroep op het Skotel. Hotelschool The Hague heeft twee campussen met in totaal negen outlets, van fine dining restaurants tot een eigen foodtruck. Bij al deze verschillende outlets testen en implementeren we de digitale technologieën in de praktijk. Verder heeft HTH zeer sterke banden met de branche. Onze partners, zowel kleine als grote spelers, zitten met prangende vraagstukken over digitalisering en de toekomst. Deze partners bieden de studenten een levensechte omgeving waar het mogelijk is om te experimenteren en te creëren."
Zijn er voorbeelden, in binnen- of buitenland, van koplopers in digitale transformatie in de horeca?
"Als het om Nederland gaat, denk ik aan CitizenM. Dit is niet per se een koploper, maar ze positioneren zich wel als een hotel dat betaalbare luxe wil bieden gebaseerd op digitale technologieën. CitizenM neemt een leidende rol in het transformeren van de industrie door bijvoorbeeld gebruik te maken van self-check-in terminals en Internet-of-Things. Hoewel ze zeer succesvol zijn in wat ze doen, is het de vraag of de massamarkt (gasten) klaar is om een meer technologiegedreven hotels te omarmen. De theorie vertelt ons dat verandering in de industrie tijd kost, dus ik zou zeggen dat CitizenM een voorloper is in het transformeren van de industrie door doelbewust niet extreem gedigitaliseerd te zijn. CitizenM gebruikt in feite geen geavanceerde technologie, maar is toonaangevend in het transformeren van de industrie door zorgvuldige, gastgerichte digitalisering."
"Als ik voorbeelden uit het buitenland bekijk, dan is er het FlyZoo Hotel in Hangzhou, China. Daar is de customer journey volledig digitaal. Je kunt inchecken door je gezicht voor de camera te houden en al je persoonlijke informatie is al gekoppeld aan je ID-kaart – het is niet nodig om deze te scannen. Met gezichtsherkenning krijg je toegang tot de lift en die brengt je naar de juiste verdieping. Als je je kamer binnenkomt, staat er een kleine robot klaar om roomservice aan te bieden. Er is ook een Alexa-achtige machine voor spraakherkenning waarmee je om een flesje water kunt vragen. Een paar seconden later staat er een servicerobot voor je deur. Hier zien we de technologie optimaal in gebruik, maar voor een impactvolle verandering van de industrie moeten we echter met meer dan alleen digitale technologieën rekening houden."
"Omdat we een Hospitality business school zijn, gaan we deze innovatieve kansen onderzoeken, met oog voor de gastbeleving, creativiteit, digitale disruptie, maar ook het financiële aspect. Tijdens het onderzoek, al dan niet in samenwerking met externe partners, wordt ROI meegenomen om een compleet advies aan de klant te kunnen bieden. We creëren ruimte om te innoveren en creatieve experimenten aan het begin van deze minor. Daarnaast streven we er ook naar om een duidelijk beeld te schetsen van de financiële implicaties van de bedachte oplossingen."
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.