Nooit gehoord van revenue management? International Hotel Management School-studente Shima Zeroual koos voor haar afstudeer-onderzoek aan de NHTV Breda het onderwerp revenue management. In een maandelijkse blog houdt Zeroual de lezers van de nieuwsbrief van Hospitality Management een jaar lang op de hoogte van haar onderzoek en haar vorderingen. Lees haar eerste artikel.
*Is er iets mis met dit hotel?*
Het leukste van een weekend weg of vakantie vind ik de voorbereiding. Nou kwam ik toevallig een leuk hotelletje tegen dat er prachtig uitzag: mooie kamers met balkon en aan zee. Perfect toch? Niet helemaal
Het prijsverschil in de zomer en de winter was slechts 5 euro! Deed dit hotel niet aan revenue management? Het leek mij niet helemaal eerlijk dat als het hotel leeg was ik nog de hoofdprijs moest betalen. En in de zomer wanneer alle hotels aan zee propvol zijn, betaal je zo weinig in vergelijking met andere hotels dat je je afvraagt of er iets mis is met het hotel.
*Verkoop van juiste product aan juiste persoon*
Wat is revenue management nu eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk voor hotels en voor restaurants? Stan Josephi (docent van de Internationale Hotel Management school NHTV) heeft zes artikelen geschreven waarin hij de successen en valkuilen van revenu management beschrijft. Deze artikelen kunt u op de site van Hospitality Management terugvinden onder het "dossier revenu management":http://www.hospitality-management.nl/dossier/revenue-management/ of u kunt de "whitepaper downloaden":http://www.hospitality-management.nl/downloads.html. In zijn eerste artikel beschrijft Josephi het begrip als volgt: het verkopen van het juiste product, voor de juiste prijs, aan de juiste persoon, in de juiste periode en op de juiste plaats.
*Dekking variabele kosten*
Revenue management is begonnen in de vliegtuigindustrie om de prijzen van de stoelen te kunnen controleren en om de omzet te vergroten. Gasten die vroeg in het seizoen een vlucht boekten, betaalden minder dan gasten die twee dagen van tevoren boekten (nu ook wel bekend als vroegboekkortingen). De gedachte achter revenue management in de vliegtuigindustrie was om op zijn minst een minimaal aantal stoelen te verkopen zonder korting te geven. Op deze manier zijn de variabele kosten gedekt, en kon de rest van de stoelen voor een hogere prijs verkocht worden om de omzet te verhogen.
*Waarom dit blog?*
Waarom ik dit blog schrijf terwijl er al artikelen over revenue management zijn? Ik wil dit jaar afstuderen aan de International Hotel Management School (NHTV) in Breda. Na een kort project in mijn tweede jaar over revenue management is mijn interesse voor dit onderwerp gegroeid. Ik ben nieuwsgierig geworden en vraag me af waarom er in Nederland nog zo weinig over geschreven is. Daarbij wil ik weten of revenue management alleen maar voor hotels aantrekkelijk is of ook voor restaurants.
*Wat vindt u ervan?*
Zoals u ziet heb ik zelf heel veel vragen over dit onderwerp. Vandaar dat ik besloten heb om in mijn afstudeerjaar onderzoek te doen naar revenue management. De bedoeling van dit blog is niet alleen om wat over revenue management te vertellen maar ook om te zien wat de gastvrijheidsindustrie nu van mijn bevindingen vindt.
*Op zoek naar respons uit de branche*
Ik hoop u met dit blog te kunnen laten zien, dat de studenten van de Internationale Hotel Management School NHTV heel wat in hun mars hebben en u wellicht in de toekomst kunnen helpen met uw onderzoek. Ook hoop ik u nieuwsgierig te maken naar revenue management. Een jaar lang kunt u iedere maand lezen hoe mijn onderzoek vordert met al zijn ups en downs. Ik sta open voor discussies. Met uw feedback hoop ik een fantastische scriptie te kunnen schrijven.
~Shima Zeroual~
Wilt u reageren? Stuur dan uw reactie naar de "redactie van Hospitality Management":mailto:redactie@uitgeverijps.nl?SUBJECT=Mijn%20reactie%20op%20blog%20Shima%20Zeroual. De contactgegevens van Shima Zeroual zijn bij ons bekend.
Blog Shima Zeroual (1/12)
25 juni 2011