Het blijft ons bezig houden, de verhouding met de OTA's. Ik heb al vaker geschreven over dit onderwerp, met onder andere de insteek: 'If you can't beat them, join them'. Want dat wij
de machtsstrijd van de OTA's hebben verloren, is inmiddels iedereen wel duidelijk. Toch is door de opkomst van de sociale media wel het één en ander aan het veranderen op dit gebied.
Vooral hotels gericht op de jongeren (20-35 jaar) blijken door een ijzersterk sociale mediabeleid in staat om gasten aan zich te binden, waardoor het boeken ook rechtstreeks gaat.
Dat ging in het recente verleden met name via Facebook, maar vooral de jongeren verlaten dit kanaal, terwijl het gebruik onder ouderen toeneemt. De hotels die een actieve relatie onderhouden met hun gasten, gaan met hen mee naar sociale media kanalen, zoals bijvoorbeeld Instagram en Snapchat. In Amerika heeft zelfs McDonald's een Snapchat kanaal! Een hotel dat nu nog moet beginnen met de kanalen van het eerste moment, loopt dus achter de feiten aan. Aangezien er steeds meer ouderen actief worden op de sociale media, zoals Facebook en Twitter, wordt de aanwezigheid hier steeds interessanter.
Daarnaast is er recent een Amerikaans onderzoek gepubliceerd naar methoden om gasten te verleiden tot rechtstreeks boeken. Wij zijn natuurlijk geen Amerikanen, maar toch denk ik dat ook wij Europeanen gevoelig zijn voor deze incentives. Zo blijkt dat de Amerikaan aangeeft rechtstreeks te willen boeken in ruil voor een upgrade naar een suite, beter uitzicht, balkon, of naar een kamer met kitchenette. Een gratis roomservicemaaltijd scoort ook goed, evenals een gratis in-room massage en het gratis kunnen gebruiken van de minibar.
Ook een cadeaubon voor een lokaal restaurant schijnt te werken. Maar een ander pakket aanbieden dan de OTA's, met bijvoorbeeld een ophaalservice van het vliegveld/station, welkomstdrankje et cetera, verleidt de gasten ook. Volgens mij vinden Nederlanders dit soort cadeautjes ook erg interessant, en afhankelijk van hoelang men boekt, is het nuttig om eens te kijken of hetgeen u aan de OTA betaalt als commissie niet omgezet kan worden in een cadeautje voor uw gast. En dan alleen nog zorgen dat u dit ook vertelt aan uw toekomstige gasten.
HM302014