In het eerste kwartaal van 2016 hebben hotels, restaurants, snackbars, lunchrooms en cafés 0,7 procent meer omgezet dan in het voorgaande
kwartaal, meldt CBS. Dit is toe te schrijven aan gestegen prijzen. Het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, daalde iets. Binnen de horeca steeg de omzet van snackbars en lunchrooms het sterkst.
De omzet van de horeca nam in het eerste kwartaal van 2016 minder sterk toe dan gemiddeld in 2015. Toen was de toename gemiddeld 1,5 procent per kwartaal. Vandaag publiceert CBS ook de Kwartaalmonitor Horeca met nog meer informatie over de horeca, inclusief vakantieparken, kantines en catering.
*Omzet horeca 7 procent groter dan in het eerste kwartaal 2015*
Ten opzichte van het eerste kwartaal 2015 heeft de horeca 7 procent meer omgezet. Alle branches realiseerden een groei. Snackbars en lunchrooms noteerden de grootste omzetstijging. Het volume in de horeca was 4,4 procent groter, de prijzen waren gemiddeld 2,5 procent hoger dan een jaar eerder. De horeca realiseert al bijna drie jaar onafgebroken meer omzet en volume dan een jaar eerder.
~Thijs Jacobs~
Omzet horeca 7 procent hoger
1 juni 2016