Alweer een verenigingsjaar voorbij. Het lijkt wel of de tijd sneller en sneller gaat. Ik kan me nog goed herinneren dat ik de mijn eerste column moest schrijven voor Hospitality Management. Dat is nu alweer twee jaar geleden. Sindsdien is er veel gebeurd, en zoals het er nu uitziet gaat er in 2000 nog veel meer gebeuren.
Op dinsdag 2 november jongstleden heeft de Algemene Ledenvergadering van de sector hotels plaatsgevonden. De locatie was het splinternieuwe Radisson SAS Hotel Schiphol. Met veel passen en meten hadden de medewerkers van dit prachtige hotel 150 stoelen in de zaal weten te plaatsen; het aantal ingeschrevenen bedroeg 180 personen...
Maar toen! Hoewel hôteliers zich dikwijls hevig verontwaardigd tonen (terecht) over het niet komen opdagen van gasten die gereserveerd hebben - de zogenaamde 'no‑shows' - heeft een aantal van hen er kennelijk volstrekt geen moeite mee om zelf een 'no‑show' te zijn.
Voor alle duidelijkheid, het gaat hier niet alleen om hôteliers; het probleem is branchebreed.
Natuurlijk kunnen er tal van redenen zijn waarom men niet naar een bijeenkomst kan komen; elke ondernemer wordt immers continu met zaken geconfronteerd die zijn of haar directe aandacht vragen. Maar even een telefoontje plegen om af te zeggen... Door schade en schande wijs geworden houden we doorgaans al met minder mensen rekening dan er op de lijst staan; desalniettemin werden we onaangenaam verrast door 53 (!) no‑shows.
Even snel geteld betekent dat een verliespost van rond de duizend gulden. Want ook voor degenen die niet zijn komen opdagen hadden wij koffie, thee en lekkers geregeld; en hapjes voor bij de borrel. We denken er nu aan om voor volgend jaar een ander systeem in te voeren, waarbij de kosten die wij moeten maken voor no‑shows op de een of andere manier verhaald kunnen worden.
Ook inhoudelijk hebben de niet‑aanwezigen een en ander gemist. Naast een terugblik op het afgelopen verenigingsjaar, heeft het bestuur het concept activiteitenplan voor 2000 aan de leden voorgelegd. De belangrijkste activiteiten zijn:
hoger rendement hotel (zie ook elders in dit blad);
werkgroep kleine hotels;
verbeteren van de communicatie;
veel bijeenkomsten in de regio;
het maken van een losbladig handboek voor de hotelier.
Tevens werden er presentaties gegeven door twee gerenommeerde Nederlandse hotelketens, te weten Bilderberg Hotels en Best Western Hotels Nederland. Het thema was 'branding' (het in de markt zetten van een kwaliteitsmerk in de hotellerie).
Auteur: Hans van der Kooij
HM30JAAR HM301999