Uit een nieuw onderzoek van Accor blijkt dat er optimisme heerst over de reismogelijkheden in 2022. Accor ondervroeg zesduizend respondenten in vijf landen (Groot-Brittannië, Nederland, Duitsland, Polen en Rusland) naar hun reisvoorkeuren en -wensen.
De resultaten waren zeer positief en geven aan dat reizigers hun vrije tijd meer dan ooit waarderen. Ondanks de recente oplevingen van de delta- en omikronvariant, is meer dan 80% van plan om in 2022 te reizen. En na twee jaar beperkingen zijn ze bereid aanzienlijke bedragen uit te geven.
Strandvakanties populair
De studie maakt deel uit van het Northern European Travel Trends Report van Accor, waarin wordt onderzocht hoe gedragsveranderingen na corona de manier waarop we reizen, leven, werken en spelen in en na 2022 zullen veranderen.
Strandvakanties staan bovenaan de verlanglijst: 33% van de respondenten plant een zon- en strandvakantie voor 2022. Stedentrips (26%) zullen naar verwachting weer aantrekken als het verlangen naar cultuur weer terugkeert. Mindful natuurreizen worden steeds populairder, mede door omikron. Onderzoek vóór de uitbraak wees uit dat een op de vijf (20%) naar het platteland wilde, maar de recente pandemiegolf resulteerde in een toegenomen verlangen naar de natuur: 30% van de reizigers zoekt naar een natuurvakantie in 2022. Omikron verdubbelde ook het percentage dat in eigen land wil blijven: eind 2021 was dat 14% en begin 2022 is dat 28%. Na twee uitdagende jaren gaat 14% van de Europeanen voor pure luxe en willen de reis van hun leven maken om alle verloren jaren in te halen.
Italië is de populairste bestemming onder Europeanen. 55% van de ondervraagden is van plan om binnen Europa te blijven, en onder degenen die het continent willen verlaten, plant 13% een reis naar Noord-Amerika en 11% naar Zuidoost-Azië. 30% van de mensen plant en boekt actief reizen voor de eerste helft van het jaar, 50% voor de tweede helft van het jaar en bijna een op de vijf (17%) boekt al reizen voor 2023.
Flexibiliteit
Hoewel de reislust duidelijk groot is, vertelt het onderzoek ook dat reizigers verwachten dat er een ander zal veranderen. 1 op de 5 (22%) zegt dat hun reisprioriteiten na de pandemie anders zijn. Boekingsflexibiliteit en hoge hygiënische standaarden staan bovenaan de lijst van must have’s in en na 2022. 31% wil duidelijkere gezondheids- en veiligheidsnormen en 1 op de 5 (19%) is bereid meer te betalen voor een hotelkamer als deze is beloond met een prijs, zoals het wereldwijde ALLSAFE-label voor gezondheid en hygiëne van Accor. 30% zoekt meer flexibiliteit bij eventuele boekingswijzigingen. Technologie zal ook een belangrijke rol spelen bij het contact-light reizen. 23% van de Europese reizigers verwacht meer contactloze betalingsopties en 17% een toename van hoteltechnologie; van WhatsApp-klantenservice tot verbeteringen binnen de televisiemenu’s. Mensen willen reizen, maar ze willen ook veilig zijn en passen zich nu aan aan het feit dat die twee naast elkaar kunnen bestaan. Gezien de onzekerheid van de afgelopen maanden is geruststelling, zowel in veiligheid als flexibiliteit, een must in en na 2022.
De manier hoe er wordt gereisd zal ook veranderen is de verwachting. 16% verwacht minder te vliegen in 2022 en 18% verwacht een terugkeer van trein- en autoreizen. 13% verwacht dat het boeken van meerdere vakanties tegelijk populair blijft in 2022, zodat reizigers de geruststelling hebben dat ten minste één van de reizen door zal gaan zoals gepland.
Tijd voor jezelf tijdens het reizen
Een positief resultaat van de coronajaren is het toegenomen belang van duurzaamheid voor reizigers. Voor 87% van de respondenten zijn duurzaamheid en de impact die de reis maakt op het klimaat en de planeet belangrijke factors. Het beïnvloedt hun keuze in waar ze heengaan, hoe, waar ze verblijven en wat ze ter plaatse doen.
Mindful reizen zal in 2022 een belangrijke trend zijn. De emotionele en ervaringsgerichte rol van reizen is belangrijker dan ooit tevoren. 66% is het daarmee eens: "Een van mijn grootste prioriteiten als ik op vakantie ga, is het verbeteren van mijn mentale welzijn en de stress achter me laten." Na twee jaar van beperkingen is het adagium ‘verandering is net zo goed als rust' nog nooit zo waar geweest. Dat vindt ook 67% van de respondenten. "Als ik ergens anders ben, kan ik mijn hoofd leegmaken en de orde in mijn leven herstellen."
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.