Op het hoogtepunt van de zomervakantie overtreffen de 'short-term rentals' op platforms zoals Airbnb de prestaties van de hotelmarkt. Deze platforms presteerden over het algemeen duidelijk beter dan vergelijkbare kwaliteitshotelconcurrenten, volgens een STR- en AirDNA-studie van 15 stedelijke markten en 12 regionale bestemmingen over de hele wereld. De revenue per beschikbare kamer - de belangrijkste prestatie-indicator van de hotelindustrie - was eind juni bijna 65 procent lager in de hotels, terwijl dat bij de short term rentals slechts 5 procent lager bleek.
Leisurehotels hebben een streepje voor
Overigens is het niet zo dat het onderzoek een zwanenzang voor de hotellerie betreft, want bepaalde markten binnen de hotellerie, met name op het gebied van leisure, laten cijfers zien die heel dicht bij de niveaus van 2019 liggen. Op Skift.com lezen we dat Hyatt de hotels op het Chinese Hainan-eiland uitverkocht heeft tijdens de eerste grote vakantie na de blokkade van het land. Markten zoals in Panama City Beach, Florida, hebben zelfs een gemiddelde hotelbezetting van 90 procent op bepaalde punten in de zomer zien naderen. Choice Hotels liet weten dat het hotelbedrijf slechts 2,4 miljoen dollar verloor in in het tweede kwartaal, omdat hun portefeuille grotendeels gebaseerd is op drive-to en vrijetijdshotels.
Kortdurende zakenreizen en groepsreizen hielden de hotelsector historisch gezien op prestatieniveaus die ver boven die van kortetermijnverhuur liggen. Het coronavirus hakte echter met de botte bijl, waardoor de hotelprestaties kelderden en de markt voor de korte termijnverhuur eindelijk eensbeter presteerde dan de hotelmarkt. Deze bevindingen komen eveneens voort uit de studie, die tussen januari 2019 en eind juni van dit jaar werd uitgevoerd.
Dieptepunt
Het dieptepunt van de bezettingsgraden binnen de hotellerie (in de bestudeerde markten wereldwijd) werd in de week van 28 maart bereikt, toen we een bezettingsgraad van 18 procent konden noteren. De bezettingsgraad van de kortetermijnverhuur bereikte een dieptepunt van iets meer dan 34 procent. De korte termijn huursector heeft als bijkomend voordeel dat de huurprijzen dicht bij het normale niveau blijven.
Terwijl de 'average day rates' in hotels van eind maart 2019 tot eind maart van dit jaar met 50 procent daalden, lagen ze bij de kortetermijnverhuur van verschillende groottes slechts tussen de 6 en 12 procent. Dit komt grotendeels doordat het vrijetijdsverkeer naar Airbnb (en Vrbo, dat de meest populaire vakantieverhuurwebsite in de VS is, red.) nooit helemaal weg is gegaan. In deze tijden van sociale afstandelijkheid worden vakantiewoningen eenvoudigweg het voorkeurstype, wat om verschillende redenen logisch verklaarbaar is.
Wat de toekomst voor de hotellerie in petto heeft, is onduidelijk. Een langdurige inkrimping van groeps- en zakenreizen is bijzonder negatief voor de omzetverwachtingen van veel hotels.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.