Blog Shima Zeroual (2/12)

25 juli 2011
Blog Shima Zeroual (2/12)

%{font-size:14pt}Onderzoek, hoe werkt dat?% Vorige maand heeft u in mijn blog kunnen lezen dat ik voor mijn afstudeerjaar onderzoek ga doen naar revenue management. Maar wat houdt het doen van onderzoek nu precies in? Albert Einstein zei eens heel mooi: “Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek”.

*Klopt de theorie in de praktijk?*
Wie iets onderzoekt test een theorie of een idee van een andere onderzoeker. Er wordt dus onderzocht of een idee/theorie in de praktijk daadwerkelijk klopt. Een onderzoek moet zo opgebouwd zijn dat een ander hetzelfde onderzoek kan herhalen om het te toetsen. Ieder onderzoek begint met een onderzoeksvraag. Je stelt een vraag waarop je antwoord wilt krijgen.

*Vormen van onderzoek*
Voordat ik daarmee begin, moet ik me eerst goed inlezen over het onderwerp revenue management. Wat is er bijvoorbeeld al onderzocht en wat hebben andere onderzoekers ontdekt. Dan is er de vraag: welke onderzoeksmethodes zijn er? Voor mijn oriëntatie op het gebied van onderzoeksmethodes maak ik gebruik van een artikel van F. van der Zee. Het artikel heet “Onderzoekskubus”. In het artikel schrijft F. van der Zee dat er 72 verschillende vormen van onderzoek te onderscheiden zijn.

Van der Zee geeft aan dat iedere dimensie uit verschillende onderdelen bestaat, zoals hieronder beschreven. De vraagstelling van het onderzoek bestaat uit de volgende zes onderdelen:
• Exploratief onderzoek (nog niet duidelijk wat belangrijk is om op te letten voor de onderzoeker).
• Beschrijvend onderzoek (opdracht om op bepaalde aspecten te letten en die te vergelijken).
• Vergelijkend onderzoek (twee of meer groepen/situaties met elkaar vergelijken).
• Evaluatie onderzoek (vaststellen of een ingreep/gebeurtenis tot veranderingen heeft geleid).
• Verklarend onderzoek (vaststellen of een bepaald gebeuren een goede verklaring is voor een bepaalde verandering).
• Longitudinaal onderzoek (om ontwikkeling in kaart te brengen, vinden hier steeds op dezelfde manier herhaaldelijke metingen plaats).

Het verzamelen van data bestaat uit de volgende onderdelen: bureauonderzoek, veldonderzoek, laboratoriumonderzoek en simulatieonderzoek.

Het laatste onderdeel bestaat uit deelnemende objecten of respondenten:

• Casestudies: houdt in dat er onderzoek verricht wordt bij 1 object.
• Kwalitatief: beperkte onderzoekseenheden bijvoorbeeld 30 per categorie
• Kwantitatief: meer onderzoekseenheden per categorie dan bij kwalitatief

*Handig te weten*
Ter illustratie van de dimensies geeft Van der Zee het volgende voorbeeld: “Onderzoek naar de mening van het volk over het functioneren van de president van het land is een beschrijvend, kwantitatief veldonderzoek”.
Gelukkig hoef ik geen 72 onderzoeksmethoden te gebruiken, maar het is handig om te weten wat er zoal is.

*Vragen, vragen, vragen*
Nu weer terug naar de vraag: wat wil ik onderzoeken? Het is duidelijk dat het revenue management is, maar wat wil ik daar over weten? Ik weet dat het begonnen is in de vliegtuigmaatschappij en dat hotels het gebruiken.

De vragen die dan bij mij opkomen zijn:
• Hebben hotels en vliegtuigmaatschappijen een handleiding waarin stap voor stap beschreven wordt hoe je revenue management kan implementeren?
• Waarom gebruiken restaurants geen revenue management?
• Waar is vraag naar met betrekking tot revenue management?
• Is revenue management alleen maar voor hotels/restaurants met een groot budget?

En zo kan ik nog even doorgaan. Ik onderzoek graag iets waar iemand of iedereen wat aan heeft. Dus nu mijn vraag aan u: wat denkt u dat er in revenue management onderzocht moet worden? Of heeft u suggesties of opmerkingen dan hoor ik die graag.

Tot de volgende blog.

~Shima Zeroual~

Wilt u reageren? Stuur dan uw reactie naar de "redactie van Hospitality Management":mailto:redactie@uitgeverijps.nl?SUBJECT=Mijn%20reactie%20op%20blog%20Shima%20Zeroual. De contactgegevens van Shima Zeroual zijn bij ons bekend.

Overig nieuws