SiteMinder, een platform voor de acquisitie van gasten uit de hotelbranche, onthulde vandaag de jaarlijkse lijsten van de kanalen die in 2018 de hoogste totale boekingsinkomsten hebben opgeleverd voor hotels in Nederland en andere top-reisbestemmingen in de wereld. Variërend van directe hotelwebsites tot een nieuw scala aan kanalen van derden, weerspiegelt de diversiteit van de lijsten dit jaar een toename van de keuze van de consument die hotels dwingt om te concurreren en daarom zaken te doen via meer boekingskanalen dan ooit tevoren.
Enorme groei online kanalen
SiteMinder's algemeen directeur, Mike Ford, merkt op dat de toegenomen diversiteit ook een indicatie is van een boekingslandschap dat de afgelopen jaren is geëxplodeerd en geen tekenen van vertraging vertoont. Volgens Euromonitor International zijn de wereldwijde online hotelverkopen de afgelopen tien jaar meer dan 264 miljard dollar gestegen tot meer dan 170% groei in de afgelopen tien jaar, waarvan alleen al meer dan 13% in het afgelopen jaar.
"Dit jaar vonden we bijna 20 boekingskanalen die voor het eerst in onze lijsten zijn opgenomen. Dus terwijl de populairdere merken blijven domineren, zien we een breder scala aan spelers ontstaan. Deze trend weerspiegelt niet alleen de steeds groter wordende lijst van opties die nu beschikbaar zijn voor reizigers die hun verblijf boeken, maar ook de daaruit voortvloeiende behoefte van hotels om op meer boekingskanalen te zijn dan ooit om gelijke tred te houden met de eindeloze wegen naar aankoop", zegt de heer Ford.
Op basis van de totale bruto-omzet van de klanten van SiteMinder in Nederland, waren de 12 beste hotelboekingskanalen in 2018:
2. Expedia
3. Hotel websites (direct bookings)
4. Hotelbeds (incl. GTA + Tourico)
5. Hostelworld Group
6. Agoda 7. Global distribution systems
8. HRS - Hotel Reservation Service
9. Sunhotels
10. Voordeeluitjes
11. Totalstay
12. Lastminute.com.
"Het aantal reizen naar Nederland bedroeg vorig jaar 18,6 miljoen, een stijging van 83% ten opzichte van 10 jaar geleden. Terwijl deze groei kansen biedt, stelt het enorme volume hotels ook voor de uitdaging om zaken te verwerven uit een veranderende mix van potentiële gasten", zegt Rebeca Rubio, Country Manager - Nederland bij SiteMinder. "Onze lijst laat zien welke kanalen de hoogste totale omzet voor de hoteleconomie van het land hebben behaald. Met name nu het Nederlandse Voordeeluitjes in beeld komt, is het duidelijk dat lokale hotels niet alleen internationale reizigers moeten aantrekken, maar ook binnenlandse".
Het platform van SiteMinder verwerkte in 2018 meer dan 87 miljoen online boekingen - 166 per minuut. De boekingen bedroegen in totaal US$28,7 miljard (€25,6 miljard) aan inkomsten voor de 30.000 hotelklanten wereldwijd.