Nieuw consumentenonderzoek van IBM laat zien hoe COVID-19-vaccins onze manier van reizen, werken, sociale omgang en winkelen zullen veranderen. Het krijgen van een COVID-19 vaccin biedt de belofte van een einde aan het isolement. Biedt vaccinatie hoop voor de toeristische branche, dus ook de hotellerie? IBM onderzocht het sentiment, waaruit blijkt dat de meeste mensen pas willen terugkeren naar het 'oude leven' wanneer een minimale vaccinatiegraad van 70 procent is bereikt. Naar verwachting is, mede door de vertragingen in het productie- en distributieproces van de vaccins, in medio 2022 dit niveau pas bereikt.
De onderzoekers hebben mede vastgesteld dat het voor gevaccineerden anderhalf keer waarschijnlijker is dat zij een toeristische trip met overnachting zullen ondernemen binnen de komende zes maanden dan voor niet-gevaccineerden. Het versnellen van het vaccinatietempo is daarom cruciaal voor het herstel van de toeristische branche.
Toch is een aanzienlijk deel van de bevolking van plan om voor onbepaalde tijd 'thuis' te blijven, met ongeveer een op de vier ondervraagde consumenten die zeggen dat ze niet van plan zijn om te reizen in 2021, ook niet nadat ze het COVID-19-vaccin hebben ontvangen.
Potentieel herstel van de reisindustrie
Uit de studie blijkt dat de vraag naar vliegreizen kan aantrekken, waarbij 30 procent van de mensen van plan is vaker te gaan vliegen na vaccinatie, hoewel dit wordt gecompenseerd door de 23 procent van de ondervraagde respondenten die van plan zijn minder te gaan vliegen.
Het vaccin kan zakelijke reizen nieuw leven inblazen, waardoor het aantal respondenten dat zich in de meeste landen comfortabel voelt om twee tot vier keer voor zaken te reizen, toeneemt. De ondervraagde oudere zakenreizigers zien het minder rooskleurig in: slechts acht procent van de ondervraagde 55-plussers voelt zich op zijn gemak bij zakenreizen zonder COVID-19-vaccin, en slechts 25 procent voelt zich op zijn gemak nadat ze zijn gevaccineerd.
De auto speelt een belangrijke rol in verplaatsingen: terwijl 10 procent van de ondervraagde respondenten van plan is de eigen auto minder vaak te gebruiken nadat ze de prik hebben gekregen, zegt 47 procent van de ondervraagden dat ze de auto meer zullen gebruiken.
Uit het onderzoek bleek dat andere vormen van vervoer ofwel een zeer lichte stijging of een nettovermindering van de vraag laten zien naarmate meer mensen worden gevaccineerd. De cruisesector zou de grootste nettodaling kunnen meemaken, waarbij 26 procent van de ondervraagden zegt minder gebruik te zullen maken van cruiseschepen en slechts 17 procent van hen aangeeft er meer gebruik van te zullen maken.
Gen-Z is een uitzondering op de regel: ze willen minder graag terug naar de horeca
De ondervraagde respondenten van generatie Z (mensen tussen 18 en 24 jaar) vormen een uitzondering op de bevindingen. De vooruitzichten voor vaccins na de COVID-19-pandemie variëren sterk tussen de ondervraagde consumenten per generatie, maar in verschillende categorieën zijn de ondervraagde respondenten van generatie Z (mensen tussen 18 en 24 jaar), die bijzonder hard zijn getroffen door de COVID-19-pandemie, vaak uitschieters.
De meeste ondervraagde Gen Z-respondenten willen tijd doorbrengen met mensen buiten hun gezin zodra ze gevaccineerd zijn, zo blijkt uit het onderzoek. 27 procent van de ondervraagde Gen Z-respondenten zei dat ze meer contacten buitenshuis zullen hebben, vergeleken met 19 procent van de ondervraagde Gen X-respondenten en slechts 16 procent van de ondervraagde 55-plussers.
Met uitzondering van restaurants en gratis gelegenheden zoals stranden en openbare parken, gaven de ondervraagde Gen Z-respondenten echter aan de terugkeer naar sommige sociale gelegenheden met veel publiek, zoals live sportevenementen, amusements- of themaparken, musea en kunstgalerijen, live theatervoorstellingen en bioscopen, minder aantrekkelijk te vinden dan andere ondervraagde generaties.
Gemiddeld is 60 procent van de ondervraagde Gen Z-respondenten van plan om na vaccinatie locaties als restaurants en bars, salons en kapperszaken te bezoeken, vergeleken met 71 procent van de ondervraagde millennials en 69 procent van de ondervraagde Gen X-respondenten. Dit lijkt de voortzetting van een trend te zijn, aangezien de ondervraagde Gen Z ook aangaven tijdens de COVID-19-pandemie minder vaak uitgaansgelegenheden te bezoeken dan die in andere leeftijdsgroepen.
In de VS gaan ze voortvarend te werk
En elke dag lijken de cijfers rooskleuriger. Begin april vaccineerden de Verenigde Staten gemiddeld 3 miljoen mensen per dag. In maart kondigde de Amerikaanse president Joe Biden aan dat de farmaceutische rivalen Johnson & Johnson en Merck zouden gaan samenwerken om de productie van een 'eendosisvaccin' te versnellen. Verwacht wordt dat dit Biden zal helpen bij het nakomen van zijn belofte om tegen eind mei voldoende vaccin voor elke volwassene in de VS te produceren - twee maanden eerder dan eerder was gepland. En het Britse Office for Budget Responsibility heeft een scenario geschetst waardoor alle volwassenen in het VK eind juni met de eerste van de twee noodzakelijke doses zouden kunnen zijn gevaccineerd.
Nu de vaccinatiegraad stijgt en het aantal COVID-doden daalt, beginnen de consumenten wereldwijd na te denken over hoe het leven eruit zal zien nadat een meerderheid van de mensen is gevaccineerd. Zal het 'nieuwe normaal' dat mensen hebben gecreëerd om met pandemische lockdownbeperkingen om te gaan, worden vervangen door oude routines? Zal er iets totaal anders ontstaan? En hoe zullen bedrijven zich moeten aanpassen? Om beter te begrijpen wat de mensen denken over de COVID-19-vaccins, en wat ze van plan zijn te doen als ze eenmaal gevaccineerd zijn, heeft het IBM Institute for Business Value (IBV) in februari 2021 meer dan 15.000 volwassenen in 9 landen ondervraagd.
Zal het 'nieuwe normaal' worden vervangen door oude routines? Zal er iets totaal anders ontstaan? En hoe zullen bedrijven zich moeten aanpassen?
In het algemeen stelden de onderzoekers vast dat de meeste mensen vertrouwen hebben in de veiligheid, doeltreffendheid en verspreiding van de vaccins, die de farmaceutische bedrijven in een razend tempo hebben ontwikkeld. Terwijl de goedkeuringsprocedures voor geneesmiddelen werden verkort en gestroomlijnd, lijkt het erop dat de grotere transparantie heeft bijgedragen tot het toegenomen consumentenvertrouwen. Zelfs nu nieuwe varianten van het virus zich verspreiden, zegt meer dan de helft van de ondervraagden te verwachten dat het vaccin hen zal beschermen.
Wereldwijd zegt tweederde van de niet-gevaccineerden van plan te zijn het vaccin te ontvangen wanneer zij daarvoor in aanmerking komen. Het hoogste percentage mensen dat van plan is zich te laten vaccineren, woont in Brazilië en Mexico - twee landen die zwaar door de pandemie zijn getroffen.
Optimisme, onzekerheid en wantrouwen: Hoewel de meeste mensen vertrouwen hebben in de veiligheid en doeltreffendheid van het vaccin, heeft 1 op de 3 dat niet.
Ruwweg 1 op de 3 mensen wereldwijd ziet het vaccin echter nog steeds met wantrouwen en onzekerheid tegemoet. In plaats van een veiligheidsgarantie zien zij de prik als een nieuw risico dat moet worden overwonnen. En als we kijken naar de landen, die zeer verschillende gezondheidszorgstelsels en distributieplannen hebben, beginnen zich verschillende perspectieven af te tekenen. Het vertrouwen in de veiligheid, de efficiëntie en de algemene verspreiding van het vaccin zijn zeer hoog in China, India en het VK, en lager dan gemiddeld in de VS.
Het is mogelijk dat de onzekerheid bij het publiek zal afnemen naarmate meer mensen het vaccin krijgen, maar in maart was de vaccinatiegraad nog steeds erg laag. 17 procent van de respondenten wereldwijd zegt gedeeltelijk of volledig gevaccineerd te zijn, terwijl 83 procent geen enkele dosis heeft gekregen.
En het is onduidelijk wanneer vaccins beschikbaar zullen zijn voor iedereen die er een wil. Bijna 4 op de 5 respondenten die het vaccin willen hebben, verwachten het dit jaar te ontvangen - maar gezien het trage tempo van de wereldwijde distributie lijkt dit onwaarschijnlijk. In januari voorspelde de Economist Intelligence Unit (EIU) dat immunisatieprogramma's voor het grootste deel van de wereldbevolking tot medio 2022 zullen doorgaan.
Dit is van cruciaal belang, aangezien een trage of ongelijkmatige uitrol het streven naar groepsimmuniteit op korte termijn in gevaar brengt. Zolang wereldwijd niet voldoende mensen zijn gevaccineerd, bestaat het risico dat er een vaccin-immuniteitsvariant ontstaat. Het is onbekend welk deel van de bevolking tegen COVID-19 moet worden gevaccineerd om groepsimmuniteit teweeg te brengen.
Vaccinatieniveaus moeten omhoog
De vaccinatieniveaus zullen meer dan 70 procent moeten bedragen voordat de consumenten in de hele wereld zich op hun gemak voelen bij het hervatten van hun levensstijl van vóór de pandemie.
Veel epidemiologen hebben echter 60 tot 70 procent als een redelijke marge voorgesteld. Dr. Anthony Fauci, de belangrijkste epidemioloog in de VS, heeft aangegeven dat het cijfer zelfs 85 procent zou kunnen zijn.
Individuele personen zijn nog voorzichtiger in hun persoonlijke inschattingen. Op basis van de enquête van februari zeggen de meeste respondenten dat de vaccinatiegraad meer dan 70 procent moet bedragen, willen zij met een gerust hart kunnen terugkeren naar het leven van vóór de pandemie. Als we uitgaan van het huidige tempo van de vaccinaties, betekent dit dat veel mensen zich pas ver in 2022 weer comfortabel zullen voelen zoals voor de pandemie.
Te midden van zoveel onzekerheid denken consumenten opnieuw na over de manier waarop ze willen werken, omgaan met anderen, reizen en winkelen. Ze nemen meer factoren in overweging voordat ze een beslissing nemen en sommigen zien helemaal af van niet-essentiële activiteiten.
Blijf je graag op de hoogte?
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.