Het aantal hotelgasten in Nederland stijgt dit jaar tot boven de 28 miljoen. Dat is een nieuw record. In 2017 is sprake van een stijging van 10 procent ten opzichte van vorig jaar, schat ABN AMRO op basis van de huidige ontwikkelingen.
Sinds 2012 bedraagt de groei van het aantal hotelgasten in Nederland 35 procent. En ook in 2018 groeit het toerisme naar verwachting door. Het buitenlands hoteltoerisme kent in 2017 een sterkere groei dan de jaargroei in de afgelopen vier jaar. Onder meer het hoteltoerisme uit Duitsland, Amerika en Azië naar ons land zit in de lift.
Aziatische hotelgasten
Over heel 2017 zullen er zo’n 500.000 meer Aziatische hotelgasten zijn dan in 2012. Aziatische hotelgasten gaan vooral naar Noord- en Zuid-Holland, maar ook in Overijssel, Gelderland, Noord-Brabant en Utrecht is groei vanuit deze groep te zien. Ook investeringen in hotelvastgoed bereiken een recordniveau. Investeerders uit bijvoorbeeld Duitsland, Azië en het Midden-Oosten zijn actief. De investeringsvolumes liggen in 2017 veel hoger dan in de laatste jaren.
Hotels realiseren omzetstijging van 7 procent
ABN AMRO verwacht dat de omzetten van hotels in 2017, mede door prijsverhogingen, met 7 procent stijgen. De prijzen voor een overnachting zijn in Amsterdam op dit moment het hoogst en behoren inmiddels tot de top-5 onder grote Europese steden. Daarmee is een overnachting in de hoofdstad duurder dan bijvoorbeeld in Londen, Parijs, Milaan, München en Barcelona.
Buiten Amsterdam zijn in Nederland de hotelkamers het duurst in Den Haag, Maastricht en Utrecht. Het hotelwezen staat wel voor uitdagingen. Zo stijgt het aanbod van concurrerende aanbieders. Vooral in Amsterdam kwamen er in de laatste jaren hotelkamers bij. Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat de hoofdstad er tot 2023 nog zo’n 7.900 kamers bij krijgt. Het grootste deel - bijna 6.000 kamers - komt in 2018 en 2019 beschikbaar. Het is aannemelijk dat dit leidt tot een tijdelijke druk op de omzet per hotelkamer van hotels rond deze locaties.
Hotels moeten zich onderscheiden op gemak en/of beleving
Door de groei van het aantal hotelkamers moeten hotels onderscheidend zijn om bestaande gasten te behouden en nieuwe gasten aan zich te binden. “Hotels willen het verschil maken door in te zetten op gemak voor een betaalbare prijs. Of zij focussen op beleving, door nieuwe functies toe te voegen”, vertelt Sonny Duijn, Sector Econoom Leisure van ABN AMRO. “Er is veel dynamiek in de hotelmarkt en het aanbod van hotelkamers neemt toe. Hotelondernemers kunnen niet achteroverleunen. Door zich te onderscheiden, kunnen hotels ook het verschil maken met andere aanbieders, zoals Airbnb. Daarom is het juist nu in dit gunstige klimaat cruciaal om het onderscheidend vermogen te vergroten, zodat hotels de komende jaren zonder kleerscheuren kunnen doorkomen.”