De regels van online hotelmarketing veranderen in rap tempo. Breed ingezette, nieuwe technologie heeft het consumentengedrag doen
veranderen gedurende de laatste tien jaar. Wanneer consumenten een aankoop overwegen, hebben zij steeds meer tools voorhanden. Van prijsvergelijking tot onderzoek naar het product. Enerzijds is het voor hotelmarketeers moeilijker om boven te komen drijven, anderzijds weten we meer over de acties die consumenten online doen. Het goed inzetten en analyseren van deze data kan een voorsprong op de concurrent opleveren.
*Data is king*
Dankzij deze data weten we nu veel meer over de 'path to purchase' van een klant. Er zijn twee dingen grondig veranderd: 1. De path to purchase wordt steeds langer; 2.Booking lead times worden korter.
~Sojern bestudeerde de trends en nam in het onderzoek seizoensfluctuaties mee.~
*The path to purchase*
Vanaf de eerste fase (het oriënteren op hotels), worden reizigers zich bewust van de vele opties die zij hebben. Van de eerste search tot aan de actuele boeking, spenderen Amerikaanse reizigers gemiddeld 15 procent meer tijd aan de path to purchase bij het boeken van een hotel vergeleken met Europeanen. Bij het boeken van vliegtickets spenderen ze zelfs 25 procent meer tijd.
*Meer aanwijzingen voor krimpende lead times*
Slechts 2 procent van de hotel searches is voor 3 of minder dagen in de toekomst. Toch is 5 procent van de hotelboekingen een last-minute stay. Bij airlines zie je hetzelfde fenomeen. Er wordt dus meer geboekt dan gezocht voor last-minute.
~Thijs Jacobs~
Online hotelmarketing verandert
25 november 2015