Er is een directe relatie tussen de online reputatie van een hotel en de financiële prestaties van het hotelbedrijf in kwestie. Dat blijkt uit onderzoek van de Cornell School of Hotel Administration.
*Hogere prijzen*
Hotels die hun score met één punt wisten te verbeteren in de ReviewProÂs Global Review Index zagen de gemiddelde kamerprijs tot 0,89 procent toenemen. De bezettingsgraad steeg met 0,54 procent en de gemiddelde opbrengst per beschikbare kamer (RevPAR) met 1,42 procent.
Hotels die hun rapportcijfer op een schaal van vijf met een heel punt wisten te verbeteren (zeg van 3,1 naar 4,1) konden ongestraft de kamerprijs met 11 procent verhogen. De prijsstijging had geen invloed op de bezettingsgraad en het marktaandeel.
*Niet gelijk*
De resultaten zijn niet evenredig onder de diverse soorten hotelbedrijven. Het effect is groter bij hotels in het middensegment dan bij hotels uit het hoog- en luxesegment.
Een handvat uit het onderzoek is dat wanneer hoteliers goed luisteren ze dat terug zullen zien in de gastwaardering, maar dit is natuurlijk geen nieuws.
~Frank Lindner~
Online reputatie hotel beïnvloedt winst
19 november 2012