Onthaast-arrangement

Auteur: Redactie
Columns 13 april 1997
Onthaast-arrangement

Soms is de politiek leuk. Neem nu de laatste toevoeging aan de woordenschat van elke zichzelf respecterende politicus: onthaasten. Het is een amusant woord, doch schrijnend als het gebruikt wordt door mensen die eerst de samenleving op alle mogelijke manieren sneller hebben gemaakt. Meer verantwoordelijkheid voor het individu was het motto de afgelopen jaren. Als gevolg hiervan is de onzekerheid bij de mensen toegenomen, hetgeen leidt tot krampachtig gedrag. Met onzekerheid kunnen wij namelijk slecht leven. Dus snel oplossingen zoeken en snel zekerheid creëren in je leven. Altijd bereikbaar zijn, want je kunt je niet permitteren een kans te missen. Snel reageren en ageren. Snel, sneller, snelst, mega snel en turbo mega snel! En dan moeten we nu doodleuk gaan onthaasten?

 

'Onthaasten'. Wat is dat nu eigenlijk? Je hoort het weliswaar steeds vaker, maar is nu duidelijk wat het betekent? Mij lijkt het 'het vinden van een balans tussen de steeds meer vragende informatiesamenleving en de mens zelf' een aardige definitie. Het soms gewoon 'nee' zeggen tegen de wereld. Gewoon tijd nemen om niets te doen. Je hoofd eventjes leeg maken. Eens nadenken over jezelf en je omgeving. Even nadenken over wat je zelf nu eigenlijk wilt met je leven. Gewoon eens netwerken met jezelf, je partner en je gezin. Akkoord, het levert geen nieuwe relaties op, maar het verstevigt wel de bestaande relaties. En in het hectische netwerktijdperk vergeten wij dat wel eens.

Misschien geeft 'onthaasten' voor de hotellerie mogelijkheden om de omzet te vergroten. Wat te denken van een 'onthaast-arrangement', of een 'hoe zet ik mijn GSM uit-arrangement'? Een paar dagen vertoeven in een hotel ver weg van de elektronische snelweg, fax, portable of gewone telefoon; en misschien zelfs geen radio of televisie. Niet weg van de snelweg maar weg van het steeds sneller wordende bestaan. Een arrangement vol leegte/stilte, of een arrangement met totaal andere accenten. Een gemeenschappelijk 'Pieterpad-arrangement', of 'esoterische ontdekkingstocht-arrangement'? Reiki, Zen-meditaties, Angelscards en gezonde voedingsleer  kunnen onderdelen vormen van een dergelijk afwijkend arrangement. Je zou zeggen dat na het succes van 'De Celentijnse belofte' hier wel ruimte voor is in de markt.

En als U genoeg onthaast heeft, dan is het tijd voor een daadwerkelijke communicatie met Uw gast. De tijd is allang geweest dat U met een paar advertenties per jaar, vaak ook nog willekeurig uitgekozen, kunt volstaan. In de hedendaagse volle markt dient U continu met communicatie bezig te zijn. Ga dus netwerken, bezoek party’s, organiseer grote-klanten-party’s, mail uw gasten en bezoek Uw klanten.

Leg een goed klantenbestand aan met zoveel mogelijk informatie van uw gast. Organiseer een gastenonderzoek. Ga naar beurzen, stuur een huismagazine rond, bel Uw klanten en organiseer evenementen. Maak verrassende arrangementen, werk samen met collega’s, maak een goede wervende 'info-set' voor op de hotelkamer, en doe nog veel meer. Alles draait om communicatie. De verkoop van uw hotelkamer begint bij het tot stand brengen van naamsbekendheid. Onbekend maakt onbemind! Dat geldt zeker voor de hedendaagse hotelmarkt. En als U dat intensief en langdurig heeft gedaan, boek dan snel een onthaast-arrangement bij Uw collega.

Auteur: Hans van Spronsen 

HM30JAAR HM30JAAR1997

Overig nieuws