Wat ik zo leuk vind aan de restaurantbranche is dat het voortdurend evolueert en grenzen blijft verleggen. Tegenwoordig draait alles om de ‘ultieme ervaring’. Als het gaat om extreme locaties: het volgens Guinness World Records hoogstgelegen restaurant is Heavenly Jin, een open keukenconcept met kamerhoge ramen op de 120e verdieping van het J Hotel Shanghai Tower. Maar je hebt ook restaurants op iets minder bijzondere locaties en waar alles draait om het thema. Neem Karen’s Diner, waar je wordt begroet en bediend door onbeschofte obers. Of de nieuwste hype: de Malibu Barbie Cafés. Deze nieuwe plekken zijn voorbeelden van wat ooit een uitstervend ras was: themarestaurants. Maar waarom heeft dit de status bereikt van een van de meest populaire trends van 2023?
Tijdens de pandemie hebben gasten geleerd om thuis beter te koken met hoogwaardige ingrediënten, de recepten van hun favoriete chefs uit te proberen en cocktails te maken. Maar dit zorgde er ook voor dat gasten hongerig zijn geworden naar kleurrijke, meeslepende ervaringen die hen uit hun huiskamer trekken en in alternatieve realiteiten brengt. Restaurants zijn een bestemming geworden voor de gasten.
Het doel van deze themarestaurants is om de gasten weg te houden van hun telefoon en hen onder te dompelen in een ervaring. Toch is de heropleving van themarestaurants voor een groot deel te danken aan sociale media. Themarestaurants kunnen - vergeleken met het verleden - nu via sociale media een breder publiek bereiken. Met behulp hiervan kunnen ze opwinding creëren op platforms als TikTok en Snapchat, die brandstof geeft aan de fomo.
Waar het voorheen fout ging met themarestaurants - goed eten en drinken was geen serieuze zorg - trekken deze nieuwe plekken culinaire toptalenten aan. Een voorbeeld is de halve finaliste van MasterChef Becky Brown. Zij creëerde het Malibu Barbie Café-menu, met gerechten als roze hummus en funfetti-pannenkoeken. Of de voor een James Beard Award genomineerde, en met een Michelinster bekroonde, chef Brian Fisher. Hij stond aan het hoofd van de keuken van een pop-up themarestaurant Saved By The Bell. Er stonden meer dan 100.000 mensen op de wachtlijst en het was een jaar lang elke week volgeboekt.
Het plezier van koken in een dergelijke onorthodoxe omgeving spreekt veel jonge chef-koks aan die de alledaagse status quo beu zijn. Ik denk dat themarestaurants in deze tijd voor een langere periode kunnen blijven bestaan, zolang het concept van A tot Z op de juiste manier is uitgevoerd. Inclusief het design, het servies, de kleding van het personeel en de juiste chef en keukenbrigade.
Over Mehrsa Ghadiri
Mehrsa Ghadiri is F&B professional. Lees hier haar andere columns.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.