Wat doe je als de economie stagneert en er is ook nog een oorlog uitgebroken waardoor belangrijke doelgroepen als de Amerikanen en Japanners gedeeltelijk wegblijven. Deze vraag wordt mij de laatste weken erg vaak gesteld. Helaas kan je in deze situatie niet meer volstaan met een middellange of langere termijn strategie of praten wat je in het verleden had moeten doen. Daarvoor is het nu te laat. Nu geldt het principe “als je op de glijbaan zit moet je niet nadenken over hoe hoog de glijbaan is maar je bezighouden met hoe kom ik veilig beneden “. Dus overleven op korte termijn is het devies.
Goed wat zijn de feiten. Hoe lang de oorlog gaat duren en wat de economische gevolgen precies zullen zijn weet niemand. Wij mogen er echter wel van uit gaan dat het internationale vakantieverkeer nog enige tijd van slag zal zijn. De economie zal, zo wordt ons van alle kanten voorgerekend, ook in 2003 nog niet herstellen. Het impliceert dat wij de huidige onzekere situatie nog wel een tijdje zullen houden. Positief voor de binnenlandse hotellerie is dat in dit soort tijden mensen binnen Europa ook dichterbij op vakantie gaan. Wij constateren dat al uit de teruglopende vraag bij reisbureaus. Dit alles overziende lijkt het een goede oplossing om de kaarten op de ons omringende landen in te zetten. Al onze salesinspanningen dienen wij nu in te zetten op dichtbij-markten als Duitsland, België, Engeland en Frankrijk. Handig zou het zijn om dit gezamenlijk te doen. Niet ieder hotel individueel omdat de inspanningen zo veel te veel versnipperen en veel minder effectief zijn. Nee, gezamenlijk campagne voeren dus in deze regio’s. Veel hard en op het eerste gevoel ondankbaar werk. In deze veranderende marktomstandigheden is verkopen nu eenmaal een zware job. Doch op korte termijn zit er niets anders op. Realiseert u zich hierbij dat er natuurlijk in principe in de deze dichtbij-markten voldoende potentiële klanten zitten om de hotelbezetting in Nederland op niveau te houden.
Daarnaast zullen wij onze aandacht moeten vergroten op de binnenlandse markt. Ook hier is het een kwestie van intensief en consequent klanten en potentiële klanten benaderen. Ons product voortdurend onder de aandacht brengen. Continu jagen op mogelijkheden en mogelijkheden willen zien, ontdekken en opsporen. Niet uitgaan van de onmogelijkheden maar uitgaan van de kansen. Kortom vreselijk hard werken en er voortdurend mee bezig zijn.
Probeer bij alle verkoopacties zoveel mogelijk het prijsinstrument buiten schot te houden. Voor je het weet zitten wij namelijk in een prijzenslag waar uiteindelijk niemand beter van wordt. Het is veel beter om het product of de service te verhogen in plaats van te werken met prijsverlagingen. Ik hoop dat wij gezamenlijk veilig naar beneden komen en dat wij al snel weer ons bezig kunnen houden met langere termijn plannen.