Anne Marie Rossou (manager Auberge du Bonheur) en André Aaij (General Manager Radisson Blu Palace Hotel) zitten in de adviescommissie voor HotelTech 2016. Aanstaande maandag vindt HotelTech plaats. We vroegen aan hen waarom hoteliers dit event niet mogen missen. André Aaij: “Een hotelier weet zeker dat hij op hier interessante mensen tegenkomt en zijn kennis bij kan spijkeren.”
HotelTech 2016 draait om meer dan techniek en ict. Waarom is hiervoor gekozen?
“Techniek is belangrijk en ontwikkelingen gaan snel. Maar management en leiderschap zijn ook belangrijk. Op HotelTech 2016 kunnen hoteliers en general managers aan hun managementstijl werken en de hard- en software van hun hotel op orde brengen”, vertelt André Aaij. “Techniek en ict zijn geen alledaagse investeringen. Ze komen eens in de paar jaar voorbij. Voor HotelTech 2016 hebben wij op een inspirerende manier de link gelegd tussen ict, techniek en het management”, voegt Anne Marie Rossou toe.
Wat biedt HotelTech hoteliers?
Anne Marie Rossou: “Kennis, inspiratie en motivatie om met zaken aan de slag te gaan. Het moet gaan borrelen. Je inspireren om de volgende stap zetten.” Voor André Aaij zit de aantrekkingskracht van HotelTech ook in de kleinschaligheid. “Horecavakbeurzen zijn doorgaans groot en voor een brede doelgroep. Terwijl je hotels qua investeringen en kennisbehoefte niet kunt vergelijken met bijvoorbeeld een lunchroom. Als ik naar horecavakbeurzen ga, heb ik geen specifieke doelen. Dat heb ik wel als ik naar HotelTech kom. Je komt er interessante bedrijven en mensen tegen. Je kunt HotelTech als een netwerkplatform speciaal voor de hotellerie zien. Je raakt in gesprek met collega-hoteliers en kunt met ze discussiëren. Die kans heb je bij andere beursvloeren eigenlijk nooit.”
Waarom kom je naar HotelTech?
“Persoonlijke ontwikkeling en reflectie” geeft André Aaij aan. “Hoe geef je leiding? Hoe run je een bedrijf? Iedereen vindt van zichzelf dat hij lekker bezig is. Maar op HotelTech staan mensen als Herman Rijksen. Die gaat een aantal dingen roepen waarover je gaat nadenken.” Anne Marie Rossou: “Leidinggeven inspireert mij en heeft mijn aandacht. Je geeft leiding aan een team maar je bent er ook voor de gasten. Het is een dubbelrol. Daarnaast vind ik big data interessant. Het is altijd leuk om je te laten verwonderen door alle nieuwe inzichten.”
Contact met andere hoteliers
“Ik ben een voorstander van contacten leggen met mensen en het verbinden van mensen en ik kijk om mij heen. Ik wil weten en zien wat er in onze bedrijfstak speelt en waar collega’s tegenaan lopen. Slimme oplossingen rondom personeel, beveiliging, wifi, creditcards en de cloud hebben mijn interesse. Hoe doe je dat? Waar moet je op letten? Het is mooi als je met een techneut praat, maar dan haken general managers snel af. Als je hetzelfde verhaal in je eigen taal vertelt aan een collega, dan blijft het je bij", aldus André Aaij.
Anne Marie Rossou: “Ik vind het prettig om met andere hoteliers van gedachten te wisselen over dezelfde problematiek. Dat is waardevol. Daarom zou er meer aan kennisoverdracht gedaan moeten worden. Er is nooit genoeg kennis en er komen continu nieuw inzichten bij. Het is dus noodzaak om up to date te blijven en te kijken welke innovaties er zijn. In Tilburg wordt bijvoorbeeld kennis overgedragen ten aanzien van gasten. Duitsers hebben namelijk andere wensen dan Belgen. Maar voor de hotellerie is er niet veel. Horecavakbeurzen zijn doorgaans op food georiënteerd. Daarom vind ik het interessant om naar HotelTech te gaan.”