Caroline Seyger is verantwoordelijk voor human resources bij InterContinental Amstel Hotel Amsterdam en het nog te openen QO Amsterdam. De laatste tijd is zij samen met haar collega’s enorm druk met het vormgeven van het team van het nieuwe QO hotel. “Het zal je niet verbazen dat keukenpersoneel lastig te vinden is, maar ook op het gebied van engineering staan we voor uitdagingen”, aldus de HR-manager. Uitdagingen bij het vinden van personeel zijn dan ook onderwerp van gesprek.
“In mijn rol werk ik zowel voor het reeds ruim 150 jaar oude Amstel Hotel als ook voor het nog te openen QO Amsterdam. Twee compleet verschillende hotels alleen al als je kijkt naar de invulling van de personele bezetting”, aldus Caroline. “Voor het QO zijn we vooral op zoek naar medewerkers die authentiek zijn en qua persoonlijkheid en gedachtegoed passen bij het QO en haar toekomstige gasten. Het Amstel Hotel heeft een track record aan vaste gasten; daar weten we wat we zoeken en is er meer focus op de juiste competenties en ervaring binnen een vijfsterren luxury omgeving. Maar vooral liefde en passie voor het vak is voor beide hotels een vereiste.”
Permanent veel openstaande vacatures
Het vinden van personeel stelt veel HR-managers voor uitdagingen, zeker binnen de hotellerie in de overspannen Amsterdamse markt. “Eigenlijk zijn alle horecafuncties moeilijk in te vullen en dan vooral in de keuken”, vertelt de HR-manager. “Dat is niet alleen iets van nu, maar het speelt al jaren. Natuurlijk telt mee dat wij in Amsterdam zitten, waar veel concurrentie is van andere horecazaken, zoals restaurants. Voornamelijk op het gebied van keukenpersoneel hebben wij veel openstaande vacatures. Sinds kort zijn we op zoek naar een ‘head engineer’. Dit wordt een uitdaging, aangezien die functie zeer specifiek is.”
Engelssprekend personeel
Het bedrijf doet inmiddels concessies om toch voldoende personeel op de vloer te hebben. “Lange tijd wilden we in het Amstel Hotel vooral in de keuken enkel Nederlandssprekend personeel, maar die eis hebben we al een aantal jaren geleden laten vallen. De doelgroep is bovendien internationaal, en zolang er een goede balans is tussen Nederlands- en Engelssprekende medewerkers, werkt het prima. Overigens is een goede beheersing van de Engelse taal wel een vereiste. In ons nog te openen restaurant Persijn in het QO, hebben we wél bij voorkeur Nederlandssprekend personeel. Dat komt vanwege ons Dutch Cuisine concept.”
Mensenbranche
Bepaalde functies kunnen ook uit handen gegeven, ‘ge-outsourced’, worden. Is dat niet een idee in deze moeilijke markt? “Voor een aantal functies werkt dit wel maar idealiter hebben wij medewerkers zelf in dienst om zo goede betrokkenheid met onze gasten, collega’s en het hotel te realiseren. Het is en blijft een mensenbranche en face-to-face contact vinden we belangrijk. Daarnaast is het ook een kostenoverweging. Het is en blijft belangrijk dat horecaopleidingen ook blijven aansluiten bij de praktijk. Wanneer ze het bedrijfsleven eerder betrekken bij de opleiding, wordt de aansluiting met de praktijk beter.”
Traditionele business
Traditioneel vragen veel functies binnen een hotel ook om fysieke aanwezigheid. Is dat voor veel kandidaten een belemmering? “Nee dat is juist een keuze, het dagelijks in contact zijn met gasten en collega’s is iets waar veel kandidaten bewust voor kiezen. We zien bijvoorbeeld dat millennials andere waarden hebben dan hun voorgangers. In het algemeen willen zij graag een vierdaagse werkweek, veel flexibiliteit en constante opleiding, ontwikkeling en zicht op doorgroei. Daarnaast is het een uitdaging millennials te behouden voor je bedrijf. Of wij niet flexibeler kunnen zijn en mensen kunnen laten thuiswerken? In een kantoorbaan zou dat mogelijk kunnen. Toch kies ik ervoor om hier veel aanwezig te zijn om feeling met het hotel, de gasten en collega’s te behouden. Dat verwachten we ook van onze medewerkers. In mijn optiek wordt beleving steeds belangrijker binnen de hotellerie. Daar hoort interactie en face-to-face contact bij.”
Hippe namen voor ‘oude’ functies
QO Amsterdam is nieuw en heeft circa 160 nieuwe collega’s nodig. Een aardig traject om al die posities in te vullen? “Ja, we zijn er best druk mee geweest en nog steeds. We hebben onlangs een recruitment event georganiseerd, waaruit veel geschikte kandidaten zijn gekomen. Daarnaast zet ik mijn netwerk in en heb ik veel mensen gezien en gesproken. Eigenlijk gaat dit alles best prima, maar ook hier zijn we hard op zoek naar goede engineers en keukenpersoneel. Op het gebied van sales en marketing blijkt het niet moeilijk om geschikte mensen te vinden. Er is dus duidelijk onderscheid in functies met betrekking tot de moeilijkheidsgraad van het vinden van geschikt personeel. Of er veel veranderd is qua functies binnen de hotellerie? Niet echt. Wel zie ik dat er verschillende nieuwe namen worden verzonnen voor functies die al heel lang bestonden. Zelf heb ik een ‘cultural ambassador’ aangenomen voor het QO. In feite is zij onze brand ambassador en daarnaast verantwoordelijk voor het organiseren van workshops, trainingen en brand immersion sessies.”
Persoonlijk contact
Als HR-manager kun je op verschillende manieren te werk gaan. Sommige hotelketens maken gebruik van speciale systemen voor het filteren van geschikte kandidaten. Hoe doet Caroline dat? “Ik doe zelf veel voorwerk. Uiteindelijk is alleen een cv lastig. Een persoonlijk gesprek levert mij veel meer informatie op. Het zijn de afdelingshoofden bij het Amstel Hotel die bepalen wie ze aannemen en maakt HR alleen de eerste selectie en geven wij advies. Dat is mijn taak in een notendop.”
HM302017