Het Park Plaza hotel in Utrecht is slachtoffer van gemeentelijke vernieuwingsdrang. De gemeente Utrecht gaat een viaduct bouwen
van meer dan vier meter hoog, op slechts tien meter afstand van een deel van het hotel.
*Robert Henke*
Park Plaza Utrecht wordt sinds 1995 door ons gemanaged, en is sinds 2012 volledig in ons eigendom, vertelt Robert Henke, vicepresident marketing en branding van PPHE Hotel Group. In 2009 werden door de gemeente plannen openbaar gemaakt met betrekking tot de herinrichting van het Westplein. In deze plannen werden twee opties opengehouden: de aanleg van een tunnel of een verkeersstroom op maaiveldniveau. Deze oplossingen waren voor ons natuurlijk veel beter geweest dan het viaduct dat de gemeente nu wil realiseren. Vervolgens kwam ons begin 2013 - nota bene vanwege de start van voorbereidende werkzaamheden! - ter ore dat er een vier meter hoog viaduct op tien meter afstand van het hotel geplaatst zou worden. En dat dit een voldongen feit was. Geen enkele notificatie van de gemeente vooraf en totaal geen overleg.
Het moge duidelijk zijn dat Park Plaza Utrecht daar niet blij mee was. Een gang naar de rechter was onvermijdelijk, aangezien de gemeente zich doof toonde voor elk bezwaar dat te berde werd gebracht. Henke: De uitspraak van de Hoge Raad op 1 oktober was voor ons een flinke klap. We zijn het niet eens met de voorstelling van zaken die voor de Hoge Raad doorslaggevend was: volgens een door de gemeente gepresenteerde artist impression zou het hotel voor zestig procent zichtbaar blijven; onze artist impression laat een geheel ander beeld zien.
*Geen dialoog*
Die verminderde zichtbaarheid berokkent wellicht de minste schade. De bereikbaarheid en de waarde van het vastgoed zijn voor hotelinvesteerders en hoteliers uiteraard van groot belang, en in de nieuwe situatie komen beide in de knel. Met de komst van het viaduct vervalt mogelijk een van onze twee entrees, verklaart Henke. Bovendien daalt de waarde van het vastgoed wanneer er een viaduct grenst aan de kamers. Wij maken ons ook ernstig zorgen over de gastenbeleving. De hele gang van zaken is vreemd: er is geen consultatie geweest, er is geen rekening gehouden met onze wensen en de bouw van het viaduct voegt niets toe aan de omgeving. Toen wij met de gemeente van gedachten wilden wisselen, werden we direct naar hun advocaat verwezen. Elk verzoek om tot een dialoog te komen, werd afgewezen.
*Koste wat het kost*
De gang naar de rechter heeft twee keer een bouwstop opgeleverd, en dat uiteindelijk zonder goed eindresultaat voor Park Plaza. Het lijkt er sterk op dat de gemeente koste wat het kost dat viaduct wil bouwen.
*Gemeente Utrecht*
De heer Suik, persvoorlichter van de gemeente Utrecht: Inhoudelijk mag ik niet veel zeggen over de zaak, aangezien deze behandeld wordt door de Hoge Raad. De herinrichting van het gebied is een groot project; het klopt dat de plannen in de loop der tijd gewijzigd zijn. Voor het plan met de tunnel is om uiteenlopende redenen niet gekozen. We hebben getracht met iedere partij te praten, maar niet iedere partij heeft evenveel in te brengen. Wel willen we zo veel mogelijk eigenaren meekrijgen, want wij zien ook graag dat zij investeren in renovatie en onderhoud, zodat het Westplein een aantrekkelijk deel van Utrecht wordt. Over het gebrek aan dialoog met Park Plaza kan ik niets vertellen; daarvan ben ik niet op de hoogte.
*Grotere beleving*
Voor de PPHE Hotel Group is de aanleg van het viaduct extra zuur. Henke: We willen in Nederland 7,5 miljoen euro uitgeven aan de renovatie en verbouwingen van een aantal van onze hotels. Door deze uitspraak gaan we onze plannen voor Park Plaza Utrecht nog eens goed onder de loep nemen. Wat betreft F&B investeren we veel op dit moment; daarin zien we echt een goede toekomst. Ongeveer 25 procent van de revenue van onze groep komt uit conference en F&B; dat kan natuurlijk alleen als je op de goede locatie zit en deze goed benut. We willen een grotere beleving bieden. Kijk maar naar het artotel amsterdam; daar komen veel locals naar 5&33 in het hotel. Dat is een echte hotspot geworden, met kunst, eten, drinken, livemuziek, evenementen en DJs. De Nederlandse hotelmarkt is echt op de weg terug. We hebben de ruimte om zowel de room rate als de bezettingsgraad te laten groeien.
Ondanks de tegenslag in Utrecht blijft Robert Henke een optimistisch mens. Een eigenschap die prima past bij een hotelier.
~Thijs Jacobs~
Opeens een viaduct voor je hotel!
5 november 2014