De hotelmarkt verwacht wereldwijd betere resultaten dit jaar, blijkt uit de Global Hotel Market Sentiment Survey van Horwath HTL. Ook in Nederland neemt het optimisme, na de tegenvallende
resultaten in 2012, weer toe. Meer dan de helft van de Nederlandse hoteliers verwacht in 2013 een hogere bezettingsgraad en een hogere omzet te behalen. Vooral het toeristische segment zal naar verwachting dit jaar meer Nederlandse hotels bezoeken.
*Licht optimistisch*
Aan het onderzoek hebben 238 Nederlandse hoteliers deelgenomen. De ondervraagde hoteliers geven aan dat de resultaten in 2013, ten opzichte van 2012, licht zullen verbeteren. Circa 53% van de Nederlandse hoteliers verwacht in 2013 een hogere bezettingsgraad te behalen dan in 2012. Daarvan verwacht 11% zelfs dat de stijging meer dan 5% zal zijn. Daarnaast verwacht 16% van de hoteliers dat de bezettingsgraad gelijk zal blijven, terwijl 31% rekening houdt met een daling.
*Zorgen over prijs*
Ten opzichte van de gemiddelde kamerprijs zijn de hoteliers voorzichtiger: hier rekent iets minder dan de helft, 47%, op een stijging in 2013. Circa 19% verwacht dit jaar de kamerprijzen gelijk te kunnen houden, terwijl 34% uitgaat van een lagere kamerprijs.
*Hogere omzet verwacht*
Per saldo verwachten de meeste hoteliers dat de omzet in 2013 hoger zal uitkomen dan in 2012. Ruim 54% gaat uit van een stijging van de omzet, waarvan 11% verwacht dat de stijging meer zal bedragen dan 5%. Circa 15% verwacht een stabiele omzet in 2013, en 31% verwacht een omzetdaling.
*Beter dan de buurman*
Opvallend is dat de hoteliers optimistischer zijn over de eigen resultaten in 2013 dan die van de concurrentie. Slechts 40% van de hoteliers verwacht dat de lokale hotelmarkt als geheel ook een stijging zal laten zien.
*Toerisme is motor*
De Nederlandse hoteliers verwachten dat de hogere bezettingsgraden vooral gerealiseerd zullen worden dankzij een toename van het toeristisch bezoek. Ruim 56% verwacht dat het lokale toerisme een positieve invloed zal hebben op de hotelresultaten. Daarnaast verwacht bijna 50% een positieve impuls vanuit de wereldwijde economie. Ten opzichte van de Nederlandse economie zijn de hoteliers iets minder optimistisch: 42% verwacht hieruit een positieve invloed, terwijl 41% juist een negatieve invloed verwacht. Het meest negatief zijn de hoteliers over de komst van nieuwe hotels in de regio. Maar liefst 72% verwacht dat dit een negatieve invloed zal hebben op de resultaten. Andere overwegend negatieve invloeden verwachten de hoteliers vanuit de aandelenmarkt (42%) en de olieprijzen (44%).
*Individuele reiziger trekt kar*
De positieve invloed van het toerisme blijkt ook uit de verwachtingen voor de marktsegmentatie. Ruim 42% verwacht een groei in het aantal individuele toeristen, terwijl 41% uitgaat van een stabilisatie en 17% een daling in dit segment verwacht. In het groepstoerisme wordt overwegend een stabilisatie verwacht: 52% verwacht hier evenveel overnachtingen als vorig jaar. Ook het zakelijk individueel segment blijft waarschijnlijk stabiel, verwacht 39%. Er zijn meer hoteliers die hier een stijging verwachten (32%) dan een daling (29%). Over het congressegment zijn de hoteliers het minst optimistisch: 38% verwacht een daling, 36% een stabilisatie en 26% een stijging.
*Amsterdam bovengemiddeld*
De hoteliers in Amsterdam zijn nog iets optimistischer dan de collegaÂs in de rest van het land. Van de Amsterdamse hoteliers verwacht 58% een stijging in de bezettingsgraad, 45% een stijging in de gemiddelde kamerprijs en 59% een stijging van de omzet. Opvallend is dat de Amsterdamse hoteliers niet alleen een positieve impuls verwachten vanuit het lokale toerisme (58%) maar juist ook vanuit de lokale economische ontwikkelingen (65%). Dit bevestigt het beeld dat de economische ontwikkelingen in Amsterdam vooruit lopen op de rest van het land. Ook zijn de hoteliers in Amsterdam iets minder huiverig voor de negatieve invloed van nieuwe hotels: 66% verwacht hiervan een negatieve invloed, tegen 72% landelijk.
*Optimistischer dan rest Europa*
De index voor het Nederlandse hotelsentiment, dat op basis van de verwachte resultaten kan worden berekend, is gestegen van -26 in de tweede helft van 2012 naar +6 nu. Begin 2012, toen de hotelmarkt nog in de herstelfase zat, was het sentiment nog +19.
De Nederlandse hoteliers zijn iets optimistischer dan gemiddeld in Europa. Gemiddeld is het sentiment in Europa ook positief, maar met een score van +5 zijn de Europese hoteliers duidelijk minder optimistisch dan collegaÂs in andere werelddelen. Het meest optimistisch zijn de hoteliers in Oceanië, vooral in Australië. Ook in Amerika zijn de hoteliers optimistisch. Voor het eerst sinds de wereldwijde economische crisis begon in 2008, zijn de hoteliers in de Verenigde Staten positief over de ontwikkelingen van zowel de bezettingsgraad als de gemiddelde kamerprijs en de omzet. Gezien de leidende positie die Amerika historisch gezien heeft in de ontwikkelingen, is dit een positief signaal voor de hoteliers in Nederland en Europa.
*Fransen, Italianen en Britten somberen*
Binnen Europa zijn de hoteliers in Ierland het meest optimistisch, gevolgd door de collegaÂs in Rusland en Duitsland. Het meest pessimistisch zijn de hoteliers in Frankrijk, Italië en Groot-Brittannië. Voor Groot-Brittannië komt het negatieve sentiment vooral voort uit de vergelijking met vorig jaar, toen de Olympische Spelen voor een grote impuls zorgden. Het pessimisme in Italië volgt op de negatieve economische ontwikkelingen: bijna 60% verwacht hieruit een negatieve invloed.
~Frank Lindner~
Optimisme onder hoteliers neemt toe
25 april 2013