De afgelopen maanden hebben wij in Hospitality Management en op deze website veel geschreven over de OTAs, de rechtszaken in Frankrijk en
Duitsland en vorige week nog over de klacht bij de Reclame Code Commissie en het onderzoek dat HOTREC doet naar het handelen van de OTAs.
*Discussie verhardt*
Eerder schreven wij al dat De discussie tussen hoteliers en Online Travel Agents (OTAs) lijkt te verharden. Onderzoeken naar prijsafspraken en oneerlijke concurrentie worden gestart. Hoteliers die boos zijn over hoge commissieafdrachten halen al schreeuwend de voorpaginas.
*Hotelier geen melkkoe*
De maatschappelijk onrust van de afgelopen maanden en alle media-aandacht hebben de OTAs niet onberoerd gelaten. Het beeld dat is ontstaan, past niet bij dienende marktpartijen zoals OTAs. De OTAs lijken eindelijk te begrijpen dat de hotelier geen melkkoe is.
*Duurzame relatie*
Het businessmodel van hoteliers en OTA's moet een duurzaam karakter krijgen. Beide partijen moeten daarom concessies doen. Tijdens geheim beraad tussen de OTAs, diverse belangenbehartigers en de VVHKB (Vereniging van Erkende Hotelketen Bedrijven) is besloten de piramide van het huidige businessmodel te punteren.
*Punteren*
Dit 'punteren' betekent dat de punt van het businessmodel niet naar boven wijst, maar naar beneden. Nadeel is wel het wankele evenwicht. Dit houdt in dat de reserveringskosten niet langer worden betaald door de hotelier, maar door de gast.
*Gast betaalt: einde laagste prijsgarantie*
De hotelier die de gast de laagste commissie in rekening brengt, zal dan de meeste hotelkamerreserveringen krijgen. Het 'laagste-prijs-principe' is dan van de baan. Hoteliers hebben daardoor meer invloed op de markt en bepalen weer zelf hun prijs. Meer grip op de markt, aldus de OTAs.
*RevPar*
De calculatiemodellen van OTA's laten zien dat de invloed op de RevPar positief uitpakt. De hogere kamerprijs en stijgende bezettingsgraad zullen uitpakken in het voordeel van de hotelier. ''Met een aantrekkende economie gaan hoteliers mooie tijden tegemoet'', aldus de OTA-zegsman.
*Financiële compensatie OTAs*
Om financiële tegenvallers voor de OTAs op te vangen, is in overleg besloten een abonnementenmodule in te voeren. Deelnemende hoteliers betalen dan eenmalig een bijdrage per hotelkamer per maand.
*1 april*
Update, 3 april 2014. U had het wellicht al in de gaten. Het betreft hier een 1 april-grap van onze zijde. Wij hopen dat u er smakelijk om heeft moeten lachen; lachen houdt de mens immers jong, nietwaar?
~Door~ "~Redactie~":mailto:redactie@uitgeverijps.nl
OTA's halen bakzeil
1 april 2014