Overnachten is goed ingeburgerd [Grafieken]

Auteur: Redactie
Economie 11 december 1998
Overnachten is goed ingeburgerd [Grafieken]

Van alle Nederlanders tussen de 14 en 74 jaar heeft 66% de afgelopen drie jaar wel eens overnacht in een hotel, pension, bungalowpark of op een camping. Dat blijkt uit het Consumentenonderzoek Horeca van het bedrijfschap Horeca en Catering. Van de senioren heeft 55% dat wel eens gedaan.

Van de Nederlanders kan dus 34% worden aangemerkt als niet-overnachter. Waarom zoeken zij nooit een hotelbed op? Zij blijven/slapen liever thuis (40%); zij vinden overnachten te duur of 'zonde van het geld' (26%); zij hebben geen tijd voor zoiets, of vinden het 'zonde van de tijd' (19%). Andere redenen die worden genoemd zijn: 'ik heb er geen zin in' (15%) en 'ik ga liever naar het buitenland' (12%). Een groot percentage van de senioren blijft liever thuis (48%) of gaat liever naar het buitenland (18%).

Wanneer zoekt de Nederlander wel buitenshuis een bed op? Het onderzoek onderscheidt de volgende overnachtingsituaties: tijdens een meerdaagse cursus of congres; in verband met werk of beroep; tijdens een uitstapje of korte vakantie (één, twee of drie overnachtingen); tijdens een lange vakantie (vier of meer overnachtingen); in verband met een bezoek aan familie, vrienden of kennissen; in verband met een particulier feestje (verjaardag, huwelijk).

Van alle Nederlanders die weleens in een Nederlands horeca- of recreatiebedrijf overnachten, doet 70% dit tijdens een kort uitstapje en 61% tijdens een vakantie. De andere situaties komen veel minder vaak voor. De korte en lange vakanties nemen bijna driekwart van alle overnachtingen voor hun rekening.

Het is ook interessant om naar de verschillen in leeftijdsgroepen te kijken. Jongeren en senioren overnachten vaker in verband met een bezoek aan familie, vrienden of kennissen, maar ook tijdens een lange vakantie.

Een ander aspect waar het onderzoek aandacht aan besteedt, zijn de elementen die mensen belangrijk vinden wanneer zij overnachten in een horeca- of recreatiebedrijf. De respondenten moesten van tien aspecten de volgorde van belangrijkheid aangeven. Nette en frisse kamers blijken het meest gewild (8,4). Ook het comfort scoort goed (7,1); evenals de bediening (6,2). Minder belangrijk vinden de overnachters de kind- en diervriendelijkheid (3,8) en de veiligheid (3,8). Aspecten die ouderen meer waarderen zijn de bediening en rust; jongeren vinden lage prijzen en sfeer en entertainment weer wat belangrijker.

De Nederlander is een huismus. In het onderzoek is gevraagd naar wat men het liefst doet in de vrije tijd. Tien vrijetijdsactiviteiten dienden in volgorde van voorkeur te worden gerangschikt. Dat leverde het volgende resultaat op:

 

1.    Gezellig samen thuis zijn                7,4
2.    Thuis 'niets' doen (lezen, tv)                 6,7
3.    Uit eten                           6,2
4.    Uit winkelen e.d.                  6,2
5.    Op bezoek gaan / bezoek ontvangen        5,5
6.    Naar een feest gaan / feest geven        5,2
7.    Overnachten                        4,9
8.    Thuis actief zijn (tuinieren, knutselen) 4,7
9.    Stappen                            4,2
10.   Sporten / naar sport kijken              4,1

De uitkomsten van het onderzoek zijn als basis gebruikt voor een reclamecampagne die begin 1999 van start gaat. Deze televisie- en radiocampagne moet Nederlanders stimuleren om wat vaker een horecabedrijf te bezoeken.

HM30JAAR HM301998

Overig nieuws