Precies 134 jaar na de eerste reis van de Oriënt-Express tussen Parijs en Constantinopel (4 oktober 1883) slaat de SNCF-groep, eigenaar van het iconische ‘Oriënt-Express’-merk, de handen in elkaar met AccorHotels om de Oriënt-Express binnen het internationale luxereissegment verder uit te bouwen.
In het kader van dit partnerschap, dat de expertise en savoir-faire van de twee groepen bundelt, verwerft AccorHotels 50% van het aandelenkapitaal van het merk Oriënt-Express, dat tot voor kort volledig in handen was van SNCF.
De Oriënt-Express is een tijdloos symbool van de kunst van luxueus reizen, doordrongen van cultuur, verfijning, pracht en praal. De legendarische trein verbond bijna een eeuw lang de grootste steden in Europa, van Parijs tot Istanbul, en veroverde zo een plek in de geschiedenis én in onze verbeelding. Sinds 1977 is de SNCF-groep actief bezig het prestigieuze imago van het merk uit te bouwen, voornamelijk door de oude rijtuigen uit de jaren 1920 (bekend als de Pullman-Oriënt-Express) te restaureren, en door evenementen te organiseren (zoals de tentoonstelling ‘Once upon a time the Orient Express’ in het Institut du monde arabe in Parijs in 2014).
AccorHotels wil dit partnerschap uitbouwen om zijn voortrekkersrol in het luxesegment te versterken, door een aantal nieuwe prestigieuze hotels onder de naam Oriënt-Express in de markt te zetten. Deze hotels zullen uitgroeien tot dé plek bij uitstek waar de kunst van het reizen hoogtij viert. Ze bieden een unieke ervaring die baadt in geschiedenis, een combinatie van de luxe, het exotisme en het raffinement van Oost en West op iconische locaties.
De zeven historische wagons, symbolen van de Franse art deco, blijven eigendom van de nationale spoorwegengroep en worden onder de naam Oriënt-Express ingezet voor privéreizen en -evenementen. Ze vormen een nieuw, uitzonderlijk kader waarin evenementen georganiseerd kunnen worden, mogelijk in samenwerking met andere bedrijven van AccorHotels, zoals Potel & Chabot, Noctis en John Paul.
AccorHotels en de SNCF-groep zetten zich samen ook in om de erfenis van de legendarische trein en zijn geschiedenis te bewaren, te promoten en te delen. Dat gebeurt via het Orient Express Endowment Fund, een stichting van openbaar nut die initiatieven daartoe aanmoedigt en ondersteunt, zodat een breed publiek kan genieten van kunst en cultuur.
Sébastien Bazin, voorzitter en CEO van AccorHotels: "We zijn erg opgetogen over dit strategische partnerschap, dat vandaag de alliantie formaliseert van twee grote Franse spelers in de reissector die hetzelfde doel delen: een historisch, wereldberoemd merk een nieuwe impuls en internationale faam geven. Dankzij dit partnerschap genieten onze klanten van een prestigieus aanbod aan diensten en uitzonderlijke ervaringen op basis van een portfolio aan luxemerken."
Mathias Vicherat, onderdirecteur van de SNCF-groep verantwoordelijk voor strategie, communicatie en imago: "SNCF-groep is trots op zijn bijdrage aan de heropleving van dit historische merk. We willen betrokken blijven en onze expertise in railtechnologie die we de voorbije tachtig jaar hebben opgebouwd, ten dienste stellen om dit project verder uit te bouwen. Via ons erfgoedbeleid blijven we ons actief inzetten om deze legendarische trein te promoten bij een zo breed mogelijk publiek.Dat AccorHotels vandaag zo veel interesse toont, bewijst de relevantie van dit project dat onze directeur Guillaume Pepy al sinds 2008 een warm hart toedraagt."
Guillaume de Saint Lager, secretaris-generaal van Orient Express: "In de hoogdagen van de Oriënt-Express beleefde de kunst van het reizen een hoogtepunt. Dit ambitieuze, unieke project is alleen mogelijk dankzij de complementaire capaciteiten van onze twee aandeelhouders. We zijn trots en kijken er bijzonder naar uit om zo stevig geruggensteund mee te schrijven aan dit nieuwe hoofdstuk. Onze ambitie is mensen deze ervaring opnieuw te laten beleven en van de Oriënt-Express de norm te maken in reizen en hospitality."