Ierse specialist in Hospitality Management ziet België en Nederland als strategische draaischijf voor zijn uitbreiding van 'short en long-stay' locaties over Continentaal Europa en verwacht met een stevige pipeline van 8 hotels een sterke groei in de komende jaren.
Sinds september 2019 behoren 11 Belgische en 2 Nederlandse vestigingen (meer dan 1.000 kamers) onder het nieuwe, overkoepelende management PREM Hospitality. PREM Hospitality, met hoofdzetel voor Continentaal Europa in België (Drongen) is een prominente speler in het operationele beheer (hospitality management) van hotels in opdracht van lokale en internationale eigenaars en investeerders. PREM Hospitality bereidt vanaf 2020 een sterke groei voor van het aantal kamers onder management met de opening van een aantal nieuwe locaties, voornamelijk in België en Nederland.
Duidelijk signaal naar investeerders
Het succesverhaal van PREM Group, dat naast zijn nieuw merk PREM Hospitality, ook sectorgerelateerde bedrijven overkoepelt (o.a. software-oplossingen, digital marketing, centrale boekingssystemen, getrouwheidsprogramma’s, bedrijvencentra) begon in Dublin in 1996. 23 jaar later is de groep uitgegroeid tot een belangrijke Europese specialist in hospitality management en ondersteunt het 38 vestigingen in België, Nederland, Ierland, Schotland en Verenigd Koninkrijk.
Het nieuwe merk ‘PREM Hospitality’ zorgt voor de betrokken vestigingen (in totaal goed voor 2.900 kamers) in de eerste plaats voor een vlottere herkenning en efficiëntere communicatie naar de verschillende doelgroepen toe. Het overkoepelende merk is meteen ook een duidelijk signaal naar potentiële partners en investeerders.
“Tot nu toe waren wij nog een beetje een best kept secret” verklaart Bouke Koppert, Chief Operating Officer PREM Group Continental Europe. Bouke, die de leiding heeft over het 20-leden tellende team van hospitality experts in Drongen (nabij Gent) heeft al meer dan twintig jaar ervaring in de hotelsector op de teller staan. Hij heeft de ontwikkeling van de branche van dichtbij kunnen meemaken en ook hoe de hospitality markt is uitgegroeid tot een winstgevend segment voor eigenaars en investeerders.
Internationale expertise met lokale verankering
“Quick wins zijn niet aan ons besteed” verduidelijkt Bouke. “Wij denken samen met eigenaars na over een zo goed mogelijke return en communiceren in totale transparantie. Het wederzijds vertrouwen mondt op termijn dan ook steeds vaker uit in de uitbreiding van de activiteiten met eigenaars”.
Daarom gelooft Bouke ook niet in de paternalistische aanpak van grote groepen die geen lokale verankering hebben. Het feit dat PREM Hospitality vandaag naast locaties in Brussel, Antwerpen, Amsterdam en Rotterdam eveneens vestigingen heeft in middelgrote steden zoals Nieuwpoort, De Haan, Delft, Mechelen of nog Oudenaarde verklaart hij door de flexibele aanpak en inspanningen om optimaal rekening te houden met elke lokale eigenheid. “Wij werken nauw samen met de burgemeester, met lokale overheden, begrijpen bijvoorbeeld welk type restaurant nodig is of hoe het hotel er in die regio, die stad, die straat best uitziet”, vult Betty Houben, Director Sales & Marketing verder aan.
Tegelijk blijkt de ondersteunde rol van een grotere, overkoepelende entiteit als PREM Group van doorslaggevend belang naar internationale investeerders toe. Met een lokaal team van onder meer specialisten in HR, marketing en sales, dat het PREM-DNA passend weet te vertalen naar regionale normen, houdt PREM Group steeds een voorsprong op lokale spelers in hospitality management die zich moeten beroepen op freelancers.
PREM Hospitality heeft ongetwijfeld ook een streepje voor door zijn aanwezigheid in heel veel regio’s waardoor het minder gevoelig is voor tijdelijke lokale problemen en dus voor een grotere stabiliteit kan zorgen.
Ierse cultuur
Het team van PREM Group Continental Europe zal het zeker niet ontkennen: de culturele verwantschap tussen Ierland en de lage landen, een gezamenlijke kijk en aanpak, maakt de samenwerking des te vlotter en aangenamer.
'Do the right thing' om het kort samen te vatten. Naast de flexibiliteit en transparantie, worden andere waarden zoals ownership en resultaatgerichtheid hoog in het vaandel gedragen. Ondernemerschap met beide voeten op de grond. “En gedreven door passie”, beklemtoont Betty Houben. “Of het hier in de Benelux is, of bij het moederhuis in Ierland, PREM Group is één en al passie. Mensen die deze passie niet voelen, voelen zich hier dan ook niet thuis”.
Met een eigen academie en verschillende opleidingen zoals o.a. het 'Irish leadership programme' dat toegankelijk wordt gesteld voor alle medewerkers, waakt PREM Hospitality erover dat elke personeelslid zijn of haar talenten en ambities ten volle kan ontwikkelen.
Nieuwe openingen
De passie straalt zeker uit in de toekomstplannen die PREM Group op het Europese continent op tafel legt, in het bijzonder in België, Nederland, Duitsland en Oostenrijk. Niet minder dan 8 nieuwe projecten staan er in de pipeline, goed voor een totaal van ongeveer 1.000 kamers of een verdubbeling van het portfolio voor PREM Hospitality Continental Europe, met onder meer de opening van Premier Suites Plus Amsterdam in het voorjaar van 2020 gelegen in 'The Hourglass' op de Amsterdamse Zuidas. Daarnaast voorziet de groep ook nog openingen in Brussel en Antwerpen in de nabije toekomst.
Voor elke nieuwe vestiging kiest PREM Hospitality de beste partner wat betreft het werken met een franchisegever of een eigen merk zoals PREMIER SUITES. PREM Hospitality heeft goede relaties met o.a. IHG (InterContinental Hotels Group), ACCOR en Radisson Hotel Group. De flexibiliteit weerspiegelt zich ook in het type management-overeenkomst dat wordt afgesloten met de eigenaar/investeerder en welk dienstenpakket wordt aangeboden.
PREM Hospitality heeft ervaring opgebouwd in het managen van een groot aantal segmenten in het verblijfstoerisme en dit van budget, over mid-market tot hotels in het topsegment. Voor al deze categorieën gaat PREM Hospitality steeds op zoek naar het aanbieden van een beleving voor de gast of dit nu in het budget segment of het topsegment is. “Zowel toeristen als zakenlui willen in de eerste plaats iets meemaken wat ze mee naar huis kunnen nemen. En bij een langer verblijf willen ze zich vooral een beetje thuis voelen”.
Evolutie Benelux markt
Op dit gevoel heeft PREM Group als geen ander weten te anticiperen door zich twintig jaar geleden al te gooien op de 'long-stay' markt op een moment dat weinig concurrenten oog hadden voor dit segment.
Vandaag neemt de omvang van 'long-stay' dankzij de professionalisering van de sector sterk toe. Mensen reizen - vooral voor hun werk - langer waarbij veiligheid en comfort in dit type vestigingen enorm op prijs worden gesteld zoals het razendsnelle succes van PREMIER SUITES PLUS Rotterdam, een eigen merk van PREM Group, ook aangeeft.
Bouke verwacht een vergelijkbare belangstelling voor dit type verblijven ook in de Benelux: “Je moet dit niet alleen zien in termen van aantal overnachtingen, maar de ruimte, de lounge, het gevoel thuis te zijn, zelf te kunnen koken bijvoorbeeld, met alle nodige diensten ter beschikking, valt steeds meer in de smaak bij de reizigers”. En dit type etablissementen blijkt ook voor hotel eigenaars een steeds rendabeler model te zijn.
En de Belgische & Nederlandse hotelsector kan volgens Bouke de toekomst met veel enthousiasme tegemoetzien: het toerisme neemt in onze steden en grootsteden sterk toe, de Aziatische markt weet ons tegenwoordig ook te vinden, en de globalisering van de economie heeft ook een duidelijke weerslag op de business boekingen.