Wat gaat de gastvrijheidsindustrie doen dit jaar? Wordt het gewoon een kerstkaart, of zetten
we op de rekening en mailing een zinnetje erbij? Misschien weer een advertentie in de krant? Want waarom zouden wij het ons moeilijk maken? Wij zijn immers al het hele jaar gastvrij en dienstbaar geweest! En trouwens... al die Kerst- en Nieuwjaarswensen vallen toch niet meer op in die hele grote berg. Het wordt elk jaar meer. Eigenlijk is het ook slecht voor het milieu, al dat papier en die drukinkt. Laten we dus maar iets overmaken voor een goed doel. Het is tenslotte Kerstmis.
Met dat laatste is niets mis. Het is een goede kerstgedachte, maar komt het ook overeen met uw 'bedrijfsidentiteit'? Is het niet zo dat juist de gastvrijheidsindustrie zou moeten uitblinken in het verzinnen van een persoonlijke kerstgroet? Zo'n uiting waaruit blijkt dat u echt betrokken bent bij uw gasten; waaruit echt blijkt dat u het principe van 'zorg dragen voor' ook serieus meent. Niet simpelweg verkooptechniek, doch een echte persoonlijke boodschap aan uw gast. Ik hoop dat u daarin dit jaar geslaagd bent, en anders is dat een goed voornemen voor 1999. De laatste kans van deze eeuw!
Kerstmis en Oud & Nieuw. Een tijd voor bezinning. Even stil staan in ons drukke leven. Even tijd om simpelweg na te denken over hoe u wilt dat het verder gaat met u en uw bedrijf. Even achterom kijken en vaststellen dat het goed was. Even stilstaan bij de realiteit van 1998. Wat is er allemaal gebeurd, en wat heeft u er van geleerd. Niet omkijken en vergeten maar stilstaan en genieten. Lering trekken uit alles dat iets minder geslaagd was.
U zou eens goed moeten nadenken over deze vraag: waarom maakt u zich altijd zo druk over zaken die u helemaal niet kan veranderen. En: waarom houdt u zich te weinig bezig met zaken die u wel kan beïnvloeden. De politiek en de economie bijvoorbeeld, kunt u niet of nauwelijks beïnvloeden. Toch bent u wellicht één van de velen die zich er druk over maken. Zonde van al die kostbare energie. Uw bedrijf en uw eigen functioneren kunt u wel beïnvloeden, dus steek daar uw energie in. Pak nu eens al die zaken aan waar u normaal gesproken geen tijd voor heeft.
Concentreer u daarbij op al die zaken waarop u echt invloed heeft; laat al het andere aan u voorbij gaan. Beperk u dus tot uw cirkel van invloed. Dat is een geweldig voornemen voor de laatste 365 dagen van deze eeuw.
Zet ook eens op papier wat u zou wijzigen in uw bedrijf als u helemaal opnieuw zou mogen beginnen. Laat uw gedachten en fantasie hierbij de vrije loop. Laat u hierbij niet beperken door banale zaken als geld of andere beletsels. Bespreek deze wijzigingen met uw partner of personeel. Als de lijst compleet is - of compleet genoeg - heeft u het actieplan voor 1999 gereed. Ga hiermee in het nieuwe jaar aan de gang en zorg dat uw bedrijf wordt zoals u echt vindt dat het zou moeten zijn. U en alleen u kan het verschil uitmaken in de markt. Anderen zullen dat niet voor u doen.
Ik wens u een heel mooie Kerst, en een 1999 waarin u bereikt wat u graag wilt
HM30JAAR HM301998