Hotels.nl sleept Hotelkamerveiling en Hotel Booker voor de rechter. Eerstgenoemde meent dat de gedaagden zich schuldig maken aan
consumentenbedrog, omdat de geadverteerde prijs nooit boekbaar zou zijn via de sites van Hotelkamerveiling en Hotel Booker.
*Geen aanbieding (meer)*
Bijkomende servicekosten, administratiekosten, reserveringskosten, en veilingkosten. Consumenten die
wel eens een hotel boeken via internet, zullen deze termen bekend voorkomen. De aanbieding die op het eerste oog zo goedkoop leek, blijkt door deze bijkomende kosten toch niet zo voordelig meer.
*Aanbiedingsprijs*
Deze vorm van consumentenbedrog is de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Consumentenbond een doorn in het oog. De ACM heeft regels opgesteld waaraan de reisbranche zich moet houden: De advertentieprijs moet daadwerkelijk geboekt kunnen worden. Bij de advertentieprijs dienen alle onvermijdbare kosten inbegrepen te zijn en variabele onvermijdbare kosten duidelijk te worden vermeld.
*Vermelden*
Keuze-elementen dienen met hun kosten aan het begin van het boekingsproces duidelijk vermeld te worden en mogen niet vooraf aangevinkt zijn. Een goede zaak volgens Hotels.nl, dat naar eigen zeggen de consument altijd de prijs laat betalen die hij heeft aangeklikt. Onvermijdbare kosten, zoals toeristenbelasting, worden bovendien ook altijd bij de eerste uitnodiging tot aankoop vermeld. Hotels.nl ziet graag dat alle aanbieders van hotelovernachtingen dezelfde transparante prijzen hanteren, zodat bij de consument geen verwarring ontstaat door een ondoorzichtig prijsbeleid.
*Gedaagden*
Twee van de aanbieders die momenteel met misleidende prijzen adverteren, zijn in de ogen van Hotels.nl Hotelkamerveiling en Hotel Booker (eigenaar van de websites Hotelspecials.nl en Hotelaanbiedingen.nl). Tegen deze twee partijen heeft Hotels.nl een rechtszaak aangespannen, waarvan de behandeling onlangs plaatsvond in Den Haag.
*Kosten tonen*
Hotelkamerveiling hanteert veilingkosten en Hotelaanbiedingen.nl werkt met reserveringskosten. Beide
partijen tonen deze pas aan de consument in een later stadium van het boekingsproces. Bijvoorbeeld:
de 'vanaf' prijzen (zoals 30 p.p.p.n.) waarmee Hotelaanbiedingen.nl en Hotelspecials.nl adverteren,
zijn nooit boekbaar, omdat er altijd reserveringskosten en in de meeste gevallen ook nog toeristenbelasting bij komen.
De uitspraak van de rechter wordt op 31 oktober 2013 verwacht. De uitspraak zal hopelijk duidelijkheid verschaffen over de wijze waarop onvermijdbare kosten getoond moeten worden aan de consument.
~Door~ "~Frank Lindner~":mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl
Rechter buigt zich over misleidende kosten bij hotelboeking
21 oktober 2013